måndag, juni 05, 2006

Översvämning

Ja, det har vi här hemma. Fast inte vatten utan lillens eviga kissande på natten. Han går i sömnen och då brukar han gå omkring och kissa där han TROR att toaletten är, dv.s. i duschen (ok, det är åt rätt håll i alla fall), soptunnan i köket (definitivt fel), precis brevid toalettstolen eller det vanligaste - i toaletten fast utan att dra ner kalsongerna... Summan av kardemumman är att pyjamasen åker i tvättkorgen, halva killen ska torkas av med tvättlapp, tröstas (för oftast vaknar han just då, i badrummet, och fattar inte hur han hamnat där och blir jätterädd), bäras tillbaka till hans rum, nya kläder ska kläs på, lägga i sängen och stoppa om... Det kan bli både 2 och 3 gånger på en natt. Kring jul hade vi en period när han gick i sömnen VARJE natt, så jag la om min dygnsrytm något och var uppe till 1 varje natt och sov en stund på dagen i stället. Sömngångare går nämligen oftast i sömnen under den första 1/3 av natten, i G:s fall fram till 12-tiden ungefär. En period i våras fick han sova med såna där Up & Go-blöjor, för då gjorde det ingenting att han glömde dra ner kalsongerna, kisset hamnade bara i blöjan. Men nu tvärvägrar han att ha blöja och jag kan förstå honom. När man är nästan 7 år "ska" man inte ha blöja längre...

De senaste 2 veckorna ungefär har G kissat på sej varje natt igen. Vissa nätter upp till 3 gånger. Tvättkorgen svämmar över för det har varit riktigt regnigt, kallt och mulet de senaste veckorna så jag har inte kunnat tvätta och dom få dagar vädret har varit OK har jag haft annat inplanerat och inte kunnat tvätta. Jag hoppas att det fina vädret vi haft idag håller i sej i morgon med så jag kan köra några maskiner. Det är skönt att det blivit varmare nu, för det betyder att G inte behöver ha lika mycket kläder på sej när han sover = mindre tvätt. Det går ju inte att göra nått åt G:s kissande utan det är ju bara att vänta ut honom. Förr eller senare slutar han kissa så mycket på nätterna. Vi har redan försökt det mesta i "husmorstipsväg" - han dricker t.ex. inget den närmsta timmen (oftast 2 timmar) innan läggdags, jag försöker undvika att få honom övertrött (för då går han garanterat i sömnen) och vi pratar mycket om det som händer på nätterna. Han minns ju aldrig nått av det som hänt när vi pratar om det dagen därpå. Och han är varken orolig för nått eller rädd, han bara går i sömnen ändå...

Jag har läst någonstans att sömngång brukar växa bort någon gång mellan 7 - 10-årsåldern, så det betyder att vi förhoppningsvis har den jobbigaste tiden bakom oss. Skönt, för det sliter att tvinga sej själv att vara vaken varje natt när man är så trött att ögonen går i kors. Men om jag är vaken och på språng när jag hör honom leta efter tofflorna kan jag plocka upp honom på vägen och leda honom rätt så han kommer direkt till badrummet (ibland går han runt och letar innan han kommer rätt, då hinner han kissa på sej innan han hunnit fram) och då slipper han kissa på sej och jag kan leda honom tillbaka till hans rum utan att han behöver vakna. Det gör honom också mer utsövd och på trevligare humör dagen därpå och förhindrar att han blir övertrött. Det ena påverkar ju så klart det andra.

Nu verkar det som han har en intensiv nattvandringsperiod igen, så jag får ställa in mej på att hålla mej vaken ett antal nätter framöver. Det rimmar dåligt med att plugga och greja, så vi får se hur jag ska kunna klämma in sömnen. För jag klarar mej inte i längden på att bara sova mellan 1 - 5.30 utan jag behöver åtminstone 7 timmars någorlunda ostörd sömn. Det blir till att sova & laga mat på dagtid och plugga på natten när jag ändå måste vara vaken. Tur att det bara är 3 veckor kvar till sommarlov! Då slipper jag stiga upp 5.30 varje morgon - hurra! Och vem vet, till hösten har han kanske slutat gå i sömnen....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte så ovanligt att killar kissar i sängen och har blöja i den åldern. Min pojke har det. Han är väl inte så glad för det men jag säger att han ska ha det och att han inte är en bebis

Anonym sa...

Hey! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a outstanding job!


Feel free to visit my webpage ... home remodeling contractors redmond