söndag, oktober 01, 2006

Projekt inför hösten

Fördelen med att ha eget boende är att man kan göra om hemma bäst man själv vill. Och jag har bestämt mej för att verkligen få vår lägenhet som jag vill ha den. Det lär ta tid, men tid är bra. Då hinner man tänka igenom saker och ting och se om man verkligen vill ha det så som man tänkt. Det finns ju inget Ikea här heller, utan det mesta måste måttbeställas av någon hantverkare.

När min man var här i somras satte han upp gardinstänger. Men vi kom aldrig så långt som till att få upp några gardiner. Så snart måste jag få tummen ur och gå och köpa tyg som jag sedan ska ta till skräddaren som syr upp gardinerna efter mina önskemål. Problemet är bara att jag inte kan ett dyft om gardiner, tyger och gardinuppsättningar. Jag skulle vara nöjd med att hänga upp ett lakan för fönstrena. Inte så snyggt, men det uppfyller ju samma funktion. Fast nu har jag ju faktiskt bestämt mej för att ha det snyggt här hemma så jag har bestämt mej för att surfa runt lite och lära mej om gardiner. När jag sedan vet vad som är inne och hur jag ska gå till väga för att få gardinerna som jag vill ha dom ska jag köpa tyg och få dom gjorda. Gardinstängerna är fastsatta, så jag måste ha nått system med hällor eller kardborrband eller nått liknande. I vardagsrummet har jag ett helt annat system. Där har jag nått som enligt min kompis E heter korniche. Haha, lustigt namn! Så heter ju alla strandpromenader här. Visst är det snyggt, men känns alldeles för pampigt för ett sovrum. Less is better, eller hur dom nu säger amerikanerna. *s* Så ju enklare desto bättre tycker jag.

Vi ska byta ut våra fönster och sätta in såna där moderna aluminiumfönster istället. Meningen var att jag skulle ha börjat med det den här veckan, men magsjukan kom ju emellan. Nästa vecka ska jag prata med en kompis som bytte ut sina fönster i fjol och höra om han kan hjälpa mej med att vara mellanhand mellan företaget som gör det och mej, för min arabiska är inte bra nog och det känns tryggt att ha hjälp av en kompis.

Min äldste son har en ful ovana - när han blir arg skriver han och kluddar på allt han kommer åt, dvs väggar, möbler, böcker, osv. Jag har hållit på i 2 veckor nu och "sanerat" hans rum. Jag har skrubbat väggarna med klorin och jag har målat över de värsta fläckarna. Nu är jag nästan klar. Det är några småhål som jag ska fylla igen med en massa som jag köpt på järnaffären. Hans möbler har jag fixat genom att sätta upp en massa självlysande stjärnor som killarna hade i sitt rum i Sverige tidigare. Tyvärr verkar dom har förlorat en del av sin lysförmåga eller så har vi inte laddat dom tillräckligt. När vi åker hem i jul ska jag se om jag inte kan köpa med mej ytterligare några påsar med stjärnor så jag kan fylla hela garderobsdörrarna och de andra möblerna. B är jätteintresseread av rymden och vill ha rummet inrett med stjärnor och planeter så det här passar ju jättebra. Till honom ska jag se om jag hittar gardiner i samma tema. Jag funderar också på att måla en mörkblå fondvägg i hans rum, och måla stjärnor. Det finns visst någon självlysande färg har jag läst någonstans och det skulle ju vara supercoolt att använda den. Jag letar också efter ett sängöverkast med stjärntema. Jag har så mycket planer för hans rum, så nu hoppas jag bara att han slutar med sina kluddarovanor och börjar ta lite mer ansvar för sina saker.

Jag har inte riktigt hunnit till G:s rum ännu, men jag har en hel del planer även för det. I går var vi i Ceuta och då beställde jag målarfärg i en färghandel. Han har en inbyggd garderob i sitt rum. Just nu är garderobsdörrarna betsade i en mörkbrun, murrig färg. Inte speciellt kul i ett barnrum tycker jag! Så mitt nästa stora projekt är att måla om garderobsdörrarna. Listerna ska bli ljusgröna så dom lyser upp rummet och själva dörrarna ska jag måla med grön tavelfärg, så man kan rita på dom med tavelkritor. Det kan bli häftigt tycker jag! På samma gång ska jag passa på att måla om garderoben invändigt. Vitt och fräscht. G:s väggar är rätt fräscha så med klorin har jag fått bort nästan alt. Några få fläckar återstår som jag ska försöka hinna måla över i nästa vecka. G:s favoritfärg är grön, så givetvis kommer det att bli gröna tapeter i hans rum. När det gäller överkast har jag inga direkta idéer ännu. G själv byter smak var och varannan vecka. Ibland är det Nemo, Shrek, Pokémon, Nalle Puh.... Men jag vill inte satsa på nått som är alltför "barnsligt", för snart växer han ifrån det. Han är ju 7 år nu, så vem vet hur länge han vill ha Nalle Puh på rummet? I så fall känns Pokémon som ett säkrare kort.

Men det rum som är i störst behov av uppfräschning är helt klart mitt kök. Det är HEMSKT! Svårstädat, omöjligt att organisera, grejer överallt... Men jag vet helt enkelt inte var jag ska börja när det gäller det rummet, så det är inget höstprojekt - det är ett livstidsprojekt! *s*

6 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Âh, men fönsterluckorna är sâ underbart vackra - kan ni inte behâlla dem? Ni borde ha gardiner som antingen kan dras frân eller hissas upp helt.

Min D har ocksâ dille pâ rymden och flygplan, sâ vi gjorde ett mellanting. I somras mâlade vi väggarna himmelsblâ med vita moln, och vi har sol och planeter hängandes i taket. Visst är det kul med barnrum!

Nejma sa...

Jag skulle också vilja ha kvar våra fönster, jag älskar dom! Det var kärlek vid första ögonkastet första gången vi kom till vår lägenhet. *s* Men tyvärr har trät murknat i några fönster så om vi skulle ha dom kvar skulle dom behöva restaureras och det är inte så billigt det heller. Dessutom drar det in rätt rejält. Fast jag ska faktiskt kolla på det, för våra fönster är så charmiga tycker jag.

D:s rum låter jättemysigt! Hur målade ni molnen? Kan du inte ta ett foto på någon av väggarna och visa?

Jag har aldrig kunnat renovera och fixa hemma förrut för jag har alltid bott i hyreslägenhet så det känns så oerhört kul att ha möjligheten nu. Min man bara skakar på huvudet åt mina planer. *s* Han skule bara veta vad jag planerar....

/Nejma

Anna Malaga sa...

Jag mailar en bild till dig. Vi klippte ut moln av kartong, satte fast dem pâ väggarna och mâlade över.

Anonym sa...

Låter som att du har en massa bra planer för lägenheten!!!

Kramar, Sofia

Anonym sa...

Var köper man såna där stjärnor?

Nejma sa...

Anna - Tack! Det är verkligen jättefint! Och det såg ju inte så svårt ut heller, för rolla borde jag ju klara. Så nu har jag lite mer att kluura på... *s*

Sofia - Ja, jag har verkligen en massa planer för vår lägenhet. Det är så kul att drömma och planera. Det är nog nästan det roligaste av allt. *s* Stjärnorna köpte jag på BR Leksaker, eller om det kanske var ToysRUs. Men dom finns nog på dom flesta större leksaksaffärer kan jag tönka.

/Nejma