fredag, februari 02, 2007

Möblerar om hemma

Jag har ägnat de senaste två veckorna till att möblera om hemma. Nu känner jag mej nästan klar för den här gången.

Det började med att jag frös så förbenat när jag satt vid datorn om kvällarna. Datorn stod i matrummet, precis där hallen börjar. Det gjorde att jag hade ett "havsfönster" (fönstren som vätter mot haven är alltid kallare än fönstren på andra sidan lägenheten) på ena sidan och ytterdörren bakom mej. I fjol tätade jag ytterdörren med såna där skumgummilister, men i år har jag faktiskt inte gjort det. Jag borde nog göra det, för det drar nått fruktansvärt från dörren. Och när jag satt vid datorn om kvällarna fick jag allt det draget på mej och det kändes allt annat än roligt.

Datorn står numera i sovrummet. Jag flyttade ut min scrapsaksbyrå i matrummet istället. Visserligen blev det lite mindre plats i sovrummet nu, men det är skönt att slippa frysa när man surfar. Egentligen är det bättre för barnen att ha datorn i matrummet, för då ser jag ju på långt håll var dom är någonstans. Dom är ju ännu för små för att kunna surfa runt som dom vill, det finns alltför många sajter med icke-lämpligt innehåll som man alltför lätt halkar in på om man inte är försiktig. Men jag får väl ta för vana att ligga på sängen och läsa medan dom surfar. *s* det kan ju va rätt trevligt att ha en orsak till att ta en brejk jag med.

Matrummet har alltså fått min scrapsaksbyrå. Men iom att den är rätt liten fick jag plats med den på ett annat ställe, mellan två dörrar, så jag har helt plötsligt fått en tom hörna! Woohooo!! Få se vad jag kan fylla den med... *s*

Sedan var det B:s rums tur. Där bytte jag bara plats på möblerna lite och hux flux känns hans rum mycket, mycket större och mysigare. Nästa vecka ska jag köpa en byrå åt honom, så han får plats med alla sina tusen och en papper som han samlar på. Och så behöver han en matta!

G:s rum har tagit mej 3 hela dagar att få ordning på. Och huva vad mycket småpryttlar, papperslappar och trasiga leksaker jag har slängt! Jag tror det blev 5 plastkassar - och då var det ändå inte länge sedan jag rensade senast och slängde ett par kassar.... Hans matta är inte så vacker, men den värmer lite i alla fall. Han är ju fortfarande i åldern då man gillar att ligga på golvet och leka med bilar och Action Man, så han behöver egentligen en tjockare matta. Förhoppningsvis räcker transportbidraget till ett par fina mattor också, förrutom allt det andra jag vill köpa. Tänk om man kunde dra ut pengarna så dom räckte lite längre. *s* G har fått en plastbyrå med 4 lådor och 3 stora plastbackar med lock och hjul, så nu kan han lätt få undan alla sina leksaker. Jag hoppas att han lyckas hålla rummet så här nu, för med så mycket förvaringsutrymmen städar det ju nästan sej självt.

Däremot har jag inte fått bort granen ännu. *skäms* Den står på inneterassen i väntan på att jag ska göra ett ryck och ta ner lådan med julgransgrejer och plocka ner all dekoration i den. Granen i sej är av plast och plockas bara i sär. Praktiskt och bra! Jag tycker faktiskt att vår gran är riktigt snygg, detfinns ju rena rama skräckexempel på plastgranar annars. Få se om jag gör det där rycket idag...

Nu får det vara färdigmöblerat för ett tag tror jag. Min rygg är lite öm av allt städande och släpande av möbler, men nu har vi fått det nästan så som jag vill ha det hemma. Ja, förrutom köket alltså. Det är fortfarande lika hemskt! Men nu är jag i full färd med att skissa på en ritning, för i sommar ska köket TOTALRENOVERAS! Allt, allt, allt ska bytas ut! Och väggarna ska torkas ordentligt och målas med någon specialfärg som skyddar mot fukt och mögel och sedan ska ytterväggen målas i flera lager med cementfärg som inte släpper in någon fukt alls. Till hösten ska jag ha det bästa köket i stan!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Nu förstår jag när du skriver om att det är kallt och fuktigt i Marocko. Nu får jag uppleva det själv. Även om vi är något söder ut så är det fortfarande kallt och otroligt fuktigt. Jag vet inte hur många lager kläder jag har på mig för att försöka håla mig varm. Fast egentilgen den enda som funkar är att ha på sig flistecke dygnet runt ;)
I vårt hus är det också extremt kallt. Kallare än ute. Det gäller att fixa huset så bra som möjligt för att försöka stänga ute kyllan och fuktighet.
Lycka till med möbleringen och renoveringen!

Anonym sa...

Vad häftigt att du har flyttat till Marocko! Jag hade nog aldrig vågat flytta från trygga Sverige. Har ni flyttat till Maracko för gott? Vad jag förstår så tycker du om scrapbooking. Jag älskar också att scrappa! På min sida finns flera länkar till scrapsidor på internet. Ha en trevlig helg!

Nejma sa...

Yasmine - I ALLA hus är det kallare inne än ute, det är så det funkar här. Därför gäller det att vara ute så mycet som möjligt. Var är du nu och hur länge stannar du i Marocko? Hoppas du trivs superduperbra och får fina minnen härifrån.

Junitjej - Ska kolla in din blog sedan. Jag är totalt scraptokig... Skulle kunna leva på vatten och bröd bara jag fick obegränsat med scrapsaker att leka med. ;-) Och ja, jag tror vi flyttat till Marocko för gott. I alla fall så länge barnen går i skolan.

/Nejma

Anna Malaga sa...

Hjälp vad du jobbar! Det lâter mysigt med nytt kök!
Jag kom pâ att jag glömde att ge dig stjärnorna till taket och lite annat. Det kommer snart till en postlâda nära dig...

Nejma sa...

Anna - Okidoki! Kom ihåg det sen jag också, men tänkte att du kanske ändrat dej så jag ville inte tjata. ;-) Du har väl adressen? Vill du ha nått härifrån förresten? Bara säg till så fixar jag!!!

Kram,
Nejma

Anonym sa...

Just nu pendlar vi mellan Rabat-Salé och en liten by utanför Rabat. Jag trivs jättemycket i Marocko och älskar att vara här. Har nu bara tre veckor kvar. Kommer kännas tråkigt att behöva åka tillbaka till Sverige. Jag börjar vänja mig vid allt, även vid kalla hem.