torsdag, augusti 30, 2007

Reser igen

Jag har skrivit en hel del om Australien tidigare. Det är, som ni säkert märkt vid det här laget, ett av mina drömresemål. Nu när vi har byggdamm upp över öronen är det skönt att kunna drömma sej bort till andra breddgrader. På min drömresa besöker jag samma städer som sist: Sydney, Brisbane och Melbourne.

Visitors Guides & Information hittar man all information man behöver om Sydney och dess sevärdheter. Hotell i Sydney finns det gott om, i alla möjliga prisklasser.

Jag har alltid varit fascinerad av Australiens historia. Det var ju en gammal fångkoloni och tydligen en rätt otrevlig plats från början. Storbritannien fraktade dit alla möjliga sorters brottslingar, från lösdrivare till massmördare och allt däremellan. Det finns speciella kartor man kan ladda ner från nätet med förberedda promenadrutter. En av dessa rutter följer i de första bosättarnas fotspår. Det är nått jag skulle vilja gå, för kombinationen promenad, frisk luft och historia är oslagbar tycker jag.

Operahuset i Sydney är världsberömt, men jag får väl erkänna att opera inte riktigt är nått jag skulle betala pengar för att lyssna på. Det finns andra många kända byggnader och platser i Sydney som alla är värda ett besök. Ett lite ovanligare ställe som jag absolut måste besöka om/när jag kommer dit är Chinatown. Det verkar vara ett spännande område, med äkta kinesiska affärer, restauranger med asiatisk mat och annorlunda shopping.

Australien är ett väldigt stort land. Det som verkar vara ett stenkast på kartan kan i själva verket ligga många, många mil bort. Att flyga verkar vara bästa sättet att ta sej fram. Till Brisbane tar man sej lätt med flyg, för där finns en internationell flygplats. När man väl checkat in på ett hotell i Brisbane är det fritt fram att upptäcka en av Australiens största städer. Första anhalten måste nästan bli Mt Coot-tha Lookout, en utsiktsplats varifrån man kan se hela staden. Jag har också fastnat för Moreton bay, ett vidsträckt friluftsområde perfekt för cykelturer eller långpromenader.

Innan jag drömmer mej hem till Marocko igen tar jag en tur till Melbourne, Australiens näst största stad. Gillar man att spela bort sina pengar på hästar är ett besök på Flemington Racecourse ett måste. Det är en av världens vackraste kapplöpningsbanor. Själv skulle jag inte ha nått emot ett besök där, men jag skulle hålla hårt i plånboken. Mina pengar skulle istället användas till den ädla konsten shopping i kvadrat. Stan verkar vara som klippt och skuren för det, tack vare ett flertal mycket vackra gallerior. Mina trötta fötter skulle jag vila på något av hotellen i Melbourne.

Efter denna tur i mina drömmar känns det skönt att vakna upp hemma igen. *s*

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att drömma sig bort ibland. Föressten är det fortfarande supervarmt i marocko nu?