måndag, september 03, 2007

Dagens bygge

Det går segt just nu, segt som sirap. Det är svårt att se några större framsteg för nu håller dom på med kaklet. 3½ vägg i köket är kaklade. Det är fönstersidan som bara är halvklar. I morgon borde dom få klart den biten och börja med balkongbiten. Just nu har vi 2 gubbar som jobbar i köket, en som hackar bort kalk/gammal färg och en som sätter kakel.

Idag har vi varit på marmorfabriken och valt bänkskivor. Det blir rödbrun granit. Ärligt talat gillar jag inte riktigt det vi valt men det fanns bara 2 färger att välja på, rödbrunt eller gråsvart, så jag får nöja mej med det minst fula. Men rent färgmässigt kommer det nog att passa in med det andra.

På onsdag kväll kommer en snickare för att visa sin arbetskatalog och ta mått på skåp. Men vi lär nog inte få skåpen levererade förrän framåt jul, för allt byggs ju för hand. Det är sånt man får leva med. Vi kommer ju att kunna använda köket ändå, även fast lite mer begränsat än när allt väl är klart sedan. Men ett halvfärdigt kök är betydligt bättre än inget kök alls.

2 kommentarer:

Sofia Eriksson sa...

Nu vet jag inte hur vare sig den gråsvarta eller rödbruna ser ut, men jag hade nog valt gråsvart! Jag tycker att det är jättesnyggt med svart bänkskiva och valde själv en gråsvart (mest svart). Jag har ekskåp till och är jättenöjd.

Vad har ni valt för kakel?

Hoppas att snickaren är snabb och duktig på att bygga köksskåp!

Nejma sa...

Sofia, den gråsvarta var inget snygg. :-( Den såg smutsig ut... Som om man släppt in en skock med duvor i köket. Och du vet ju vad jag tycker om duvor. *s*

Kaklet går i jordfärger - creme, beige, brunt, rödbrunt... Överdelen av väggarna och skåpsluckorna ska målas i vanilj. Så grått hade inte alls passat in i färgskalan.

/Nejma