fredag, september 28, 2007

Öva min tyska

Efter de senaste dagarnas stress över min sega internetuppkoppling plockar jag fram min flygande matta igen. Den här gången dammar jag av min vid det här laget väldigt rostiga tyska för ett besök i Berlin och Wien. Jag läste tyska i 3 år för länge, länge sedan och tyckte att det var väldigt roligt. Jag skulle faktiskt vilja ta tag i tyskan igen.

Min resa börjar i Berlin. Det är Tysklands huvudstad och även dess största stad. Efter 2:a världskriget delades Berlin i två delar - Östberlin blev huvudstad i Östtyskland och Västberlin blev en muromgärdad västtysk enklav. Mellan 1961 - 1989 symboliserade Berlinmuren gränsen mellan Öst och Väst. Det finns inte mycket kvar av orginalmuren idag, men det finns ett museum i närheten av Checkpoint Charlie där man kan se en rekonstruktion av muren. Visst skulle det vara spännande att ta in på ett hotell i Berlin och blicka ut över det som är kvar av muren och tänka på hur det var att leva i en delad stad?

Dagens Berlin är en metropol med allt man kan önska sej av kulturliv och underhållning. Det är det 3:e mest besökta resmålet i Europa.

Efter denna historielektion styr jag mattan mot Wien och dess många och kända caféer. Wien har blivit klassat som nummer 3 på en lista över städer med högst livskvalitet. Jag tar in på ett hotell i Wien och börjar dagen med en promenad för att titta på arkitekturen. Sedan väntar besök på barockslottet Schönbrunn (hovets sommarresidens), kejsarpalatset Hofburg, Stephansdomen och Spanska hovridskolan (där de vita lipizzanerhästarna framför sin balett).

Jag skulle verkligen vilja göra den här resan. Den tyskspråkiga världen är helt okänd för mej och känns väldigt spännande. Vem vet, kanske kommer jag iväg på den här resan någon dag...

Inga kommentarer: