söndag, januari 27, 2008

Ett klart, två kvar

Prov alltså. I torsdags gjorde jag mitt första prov på den här utbildningen och jag TROR att det gick bra. Det var i Medeltidslitteratur, mitt favoritämne. Men huvva, vad svårt det var! Jag var helt knäckt när jag gick därifrån. Man kan ju tycka att 2 timmar borde vara tillräckligt för att svara på 3 ynka frågor men nää, jag hade gott kunnat behöva en timme till - minst....

Frågorna var:
* Las obras historiográficas de Alfonso X el Sabio
* El Libro de Buen Amor
Plus en text ur El Cantar de Mio Cid som vi skulle kommentera och analysera.

Om 2 - 3 månader får vi svar ifall vi klarat oss. Innan dess ska vi ha gjort och lämnat in ännu en hemtenta, sedan får vi svar på första provet provet, lämnar in ännu en hemtenta och så kommer provet på termin 2. Fullspäckat program med andra ord! Vi ska dessutom hinna läsa och kommentera ytterligare 4 medeltidsverk.

Om en vecka har jag två prov. Eller rättare sagt, jag kan göra 4 prov om jag vill, men jag hinner inte förbereda så många prov på så kort tid så jag är glad om jag kan känna mej redo för två av dom. På måndagen har jag prov i Fonetik och på onsdagen prov i Lingvistik.

Just nu pluggar jag Lingvistik för fullt, för jag har lyckats tappa bort (???) mappen med Fonetikanteckningarna och utan dom är det svårt att plugga. Så istället för att slösa bort tid på att vara sur på den försvunna mappen så försöker jag gå in för Lingvistiken. Det känns bättre att bara göra ett prov men göra det bra istället för att göra två halvdåliga prov.

Ribban på proven är väldigt högt satt. Till Lingvistikprovet har vi en halv bok (130 sidor) plus 135 PDF-sidor som ska läsas, memoreras och föroppningsvis förstås. Omöjligt så klart! Så jag gör så gott jag kan. Kan ju inte göra mer än så heller, för det är så klart inte samma sak att vara ung och singel när man pluggar som att vara deltidsarbetande mamma till två vildingar. Så jag försöker låta bli att stressa upp mej. Tur nog så gillar jag verkligen Lingvistik och går in för det med glädje. Men visst skulle det vara skönt om jag kunde hitta de där förbenade anteckningarna och hitta tiden till att förbereda båda proven. För ju mer jag klarar nu, desto mindre måste jag tenta av i september.

Nu går jag in i grottan igen! Vi ses på onsdag... tills dess kommer jag att äta, dricka, andas, drömma om morfologi, djurens kommunikation i jämförelse med människans, Saussure, satslära, nybildande av ord, språkens uppkomst och transkriberingssystem. Visst låter det spännande? *s*

Inga kommentarer: