tisdag, oktober 28, 2008

Kallt, kallt, kallt...

Vädret har inte varit särskilt roligt den senaste veckan. Det började regna i torsdags morse och i princip håller det på fortfarande. Jag var i Ceuta i torsdags för att låna böcker på universitetsbiblioteket och fixa en del andra ärenden på samma gång, men det vräkte ner så till den milda grad att dom gick ut på radio och varnade för att gränsen skulle stängas om regnet fortsatte med samma styrka. Bye bye ärenden, det var bara att bege sej till gränsen så fort som möjligt...

Det var nästan folktomt vid gränsen, men jösses vad det var mycket vatten! På en del ställen gick vattnet nästan till knäna. Vilken himla tur att jag tagit på mej gummistövlar den dagen, för annars hade jag lika gärna kunnat gå barfota hela väggen hem. Det var ingen idé att ta vanliga vägen hem från gränsen så jag fick åka över tetuan, men det var ingen barnlek det heller. Stora delar av vägen var översvämmad och bitvis fick bilarna köra på trottoaren för vägbanan var så full med vatten. Jag var helt dyngsur när vi kom fram till Tetuán så jag åkte hem för att byta kläder. Men då hade det börjat regna ännu värre så det gick inte ens att gå ut. Jag ringde en kompis som skjutsade hem mina barn, för vid det laget var regnet så häftigt att det inte gick att gå ut. I efterhand har jag fått höra att vattenmassorna dragit med sej bilar och att en buss fick utrymmas för den blev översvämmad....

Och det fortsätter regna över norra Marocko. I Tanger har det visst varit flera dödsfall. Fram tills nu har temperaturerna varit rätt okey ändå, trots regnet. 20 - 25 grader är ju rätt ok så här i slutet av oktober. Men nu idag slog kölden till, utan förvarning... Nu är vi nere på 10 - 13 grader och det är KALLT!!!! Regnet verkar hålla i sej ännu några dagar.... *suck*

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är säkert kallt, en annan kyla än här i Sverige och Jämtland.
Vi har i allafall minus grader på natten. Men det är väl som det ska var.
Ha det så bra. // Nettan