fredag, maj 12, 2006

G har tappat en tand!

Idag ramlade ÄNTLIGEN G:s första tand. Eller ramlade och ramlade. Farfar fick titta på tanden och såg att den bara satt fast med lite tandkött runt, så han vickade till på tanden och vips! hade han den i näsduken. Det hade inte gjort ett dugg ont sa G, som var överlycklig över att äntligen kunna visa upp en glugg i munnen. Nu ligger tanden under kudden i väntan på att tandfén ska komma med 10 DH. ;-)

Vi har tillbringat hela eftermiddagen och kvällen hemma hos farfar & farmor. Vi kom dit vid 1-tiden och åkte därifrån efter 8. Ett typiskt marockanskt besök med andra ord. *s* Vi åt couscous till lunch. Gott gottigottgott! Killarna deklarerade kavat att dom är stora nu så dom vill inte ha couscousen i en egen skål utan dom ska äta från samma fat som alla andra. Och det gick bra. Båda åt med god aptit. När vi flyttade hit tvärvägrade båda två att äta couscous, nu gillar dom det jättemycket. Jag får helt klart ta och investera i en couscouskastrull. Man kan ju använda den till annat med.

Min svärmor har en adoptivdotter från sitt första äktenskap. För oss i familjen är hon givetvis lika mycket familj som alla andra, men enligt islam kan man egentligen inte adoptera. Man kan ta fosterbarn, men barnet måste alltid behålla kontakten med den biologiska familjen och rent arvsmässigt ärver inte ett fosterbarn/adoptivbarn inte lika mycket som ett biologiskt, om man inte skriver ett testamente. Problemet med den här sortens adoptioner är att den biologiska familjen när som helst kan komma och kräva tillbaka sitt barn. Tur nog har min svägerska en bra biologisk familj som hon umgås med ibland, men för henne är min svärmor hennes riktiga mamma. Nu har hon själv blivit mamma och för min svärfar och svärmor är det deras gemensamma barnbarn. Hon är ett bortskämt litet charmtroll den tjejen. Hon fyllde 3 för någon vecka sedan och hon är en riktig liten tornado. Men mina killar leker relativt bra med henne, trots att dom är äldre. Dom gillar verkligen sin lilla kusin.

Jag är sååå trött i huvudet! Det blir ju intensivt när man umgås i så många timmar, speciellt när det växlas hej vilt mellan marockanska och spanska. Jag har märkt att jag uttrycker mej bättre nu på marockanska. Än blir det inte så många ord men med tanke på att jag tidigare var som en mussla så är jag på väg åt rätt håll. *s* Vad jag kommer att behöva i sommar är intensiv träning, fram tills dess behöver jag lära mej grunderna.

Här har vi det kallt, regnigt och blåsigt. Det har varit så hela veckan så nu måste det väl vända snart... Det är inte kul att behöva plocka fram tjocktröjorna igen, dom hade ju legat vikta i skåpen i några veckor redan. Men vädret här är sånt, tvära kast i programmet. Snart, snart blir det sommar och varmt.

Jag har kasserat mina jeans som jag hade ner hit. Dom är på tok för stora! Dom hänger nere på höfterna och håller på att ramla av, så det är läge att investera i nya kläder. Jag har blivit betydligt smalare sedan vi flyttade hit. Jag har inte bantat, svultit, följt nån diet eller tränat överdrivet mycket. Det enda jag har gjort är att lägga om kosten till mer grönsaker och mindre kött, inga halvfabrikat och sedan en tid tillbaka försöker jag köra 2 yogapass per vecka. Och jag mår bra, väldigt bra t.o.m. Nu har jag ju dessutom en ursäkt för att köpa nya kläder.*s* Fast jag har ingen koll på vad som är inne nu... Jag måste kanske surfa runt lite på modebloggarna så jag satsar på rätt sorts kläder. Fast utan märke, för sånt bryr jag mej inte om.

Nej, nu ska jag gå och sova och förhoppningsvis vakna upp till en klarblå himmel så jag kan köra några maskiner i morgon. Det har inte varit nån idé att tvätta den här veckan eftersom kläderna luktar skunk om det regnar på dom...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Nejma! Nu har jag hittat tilbaka till din blogg. Jag har tagit en lååång bloggpaus men har återupplivat bloggen igen. *s*

Kram vännen!
//AnnaSv