söndag, maj 21, 2006

Jag är på väg...

.. på väg mot körkortet alltså! Idag hade jag min första körlektion på över 8 månader, lektion nr. 11. Huva, vad jag var nervös innan... Dagen började nämligen inte så bra. :-(

Vi vaknade tidigt, redan 5.45. Barnen vaknade för en gångs skull på egen hand. Det händer bara på helgerna, då hör dom t.o.m. min väckarklocka. På vardagarna ringer båda väckarklockorna och jag går och väcker dom - trots det sover dom som små stockar. *suckar* Att få upp dom i veckorna är en kamp, men på lördag och söndag när vi skulle kunna ha sovmorgon (eller åtminstone få sova till 8) är dom ofta uppe innan kl. 6.... Vad är det för konstig biologisk klocka barn har egentligen?

När jag kom ut i badrummet fick jag en smärre chock. Mitt vänstra öga var alldeles svullet, det gick inte ens att se ögonfransarna! Ont gjorde det också. Jag vet inte varför mitt öga var så svullet, om det är för att jag suttit i drag (det är alltid korsdrag i taxibilarna så här års, annars dör folk av värmeslag. Tänk er själva, 7 vuxna människor i en normalstor bil och över 30 grader varmt... ). Eller så är det ett myggbett, för mina armar och ben ser inte roliga ut idag. Fulla med stora, knallröda vulkaner som kliar så jag håller på att gå åt... Jag bara MÅSTE köpa en sån där apparat som man pluggar in i eluttaget och som skrämmer bort myggorna. Det blir ju rätt mycket mygg när man bor mitt emellan havet och en å. Dessutom har jag alltid varit en riktig "myggmagnet". Tur är det i alla fall att dom inte går på barnen. Dom blir bitna kanske 2 - 3 ggr på en hel sommar, jag har alltid fullt med myggbett, t.o.m. under fotsulorna... Svullnaden i ögat la sej efter någon timme, efter jag tagit aspirin och baddat ögat med kallt vatten. Jag var rädd att jag skulle behöva avboka min körlektion, för jag såg ju nästan ingenting med det ögat. Kanske inte så lämpligt att köra då.

Vi gjorde oss iordning, åt frukost och såg en film tillsammans. Vi hade ju gott om tid. Men sedan när det var dags att sätta igång och fixa oss klara för att åka in till sta'n blev G såååå seg och trött... Hm... Det slår aldrig fel. Så givetvis kom vi iväg mycket senare än planerat. Men solen sken och det var ordentligt varmt redan kl. 9 på morgonen - skönt! Det dåliga humöret rann bort direkt. I går natt var jag ute och kollade på termometern vid midnatt, då var det fortfarande 24 grader. Enligt taxichaffisen har det varit en bra bit över 30 grader de senaste dagarna. Det är jättekönt efter kylan vi hade hela förra veckan. Fast tyvärr ska det visst bli kyligare igen om några dagar. Jag undrar när sommaren kommer i år? I fjol var det en hel del som badade i havet vid den här tiden. Jag tror inte att det är många som vågar sej på det än i år. Förrutom tyskarna och fransmännen kanske, dom tycker säkert att vi har rena rama högsommarvärmen nu. *s* Så allt är ju relativt.

Vi kom in till Tetuán kring 9.45 och vi gick direkt till svärföräldrarna. Mina farhågor om att dom skulle ha glömt att dom lovat vara barnvakt visade sej stämma. Dom hade precis vaknat när vi kom dit... Men dom fann sej kvickt och tyckte att det skulle bli kul att få rå om killarna i några timmar. Kanske lite väl många timmar för att vara första gången dom var själva med killarna, men jag lugnade dom och sa att dom alltid kunde ringa mej om det var nått. B kan ju mitt mobilnummer. *s* Så killarna fick äta en andra frukost med farmor & farfar. Själv rusade jag iväg till biblioteket på Instituto Cervantes och hann plugga i en halvtimme. Jag hann dessutom in och titta på en konstutställning, akvarellmålningar av Mariano Bertuchi (1884 - 1955), som föddes i Granada men bodde i Tetuán i många, många år. En jättefin utställning! Det var såååå häftigt att titta på målningar av medinan i Tetuán och se att allt såg PRECIS likadant ut då och nu, t.o.m. folks klädstil. *s* Inte för inte är Tetuáns medina med på Världsarvslistan, för inte mycket har ändrat sej de senaste 500 åren. Om Bertuchi-utställningen kommer till ett Instituto Cervantes nära er, missa den inte!

Jag kom till bilskolan i god tid så jag hann prata lite med både körläraren och ägaren innan vi gick iväg för att ha lektion. Jag trodde jag skulle behöva en 5 lektioner till ungefär innan jag är redo för uppkörningen. Vi bestämde att jag ska betala för lektionerna en och en, så får vi se hur många fler jag behöver. Med tanke på att det ibland kan ta lite tid att få alla papper i ordning måste jag fixa foton och kopior på uppehållstillståndet så fort som möjligt. Körskoleägaren ville ha dom redan i morgon, för att börja med körmappen redan på måndag. Men det visade sej att baladia (kommunhuset) inte öppnar på helgen, så jag kan ändå inte fixa kopior förrän på måndag. Jag ska till bilskolan i morgon, då ska jag säga att jag kommer med fotona och kopiorna på måndag EM innan jag hämtar killarna i skolan. Huvva! Det känns lite småjobbigt att börja hela cirkusen med papper hit och dit nu igen... Been there, done that. För när kopiorna och fotona är på plats i mappen behöver jag köpa nått dokument som ska fyllas i och stämplas på bilskolan, baladia och nå'n myndighet. Dessutom måste jag träffa en läkare för synkontroll och hälsokontroll. Sedan ska mappen lämnas in hos någon annan myndighet, hämtas och så ska Marockos motsvarighet till Vägverket kontaktas för tid för teoriprov och uppkörning. Klarar jag teoriprovet gör jag uppkörningen samma dag. Kuggar jag på teoriprovet måste jag vänta x antal veckor innan jag kan göra det på nytt. Klarar jag teoriprovet men missar på uppkörningen så är det bara uppkörningen som ska göras om. Fast jag hoppas, hoppas, hoppas att jag klarar båda proven på första försöket och att jag kan få en tid rätt snabbt, kanske redan om 2 - 3 veckor.... Så jag har lite marginaler om jag skulle kugga.

Själva körningen gick JÄTTEBRA! Jag är verkligen hur förvånad som helst. Jag har ju faktiskt inte suttit bakom ratten på över 8 månader. Visst missade jag var högerblinkersen satt och satte på vindrutetorkarna istället, *asg*, men resten gick faktiskt bättre än någonsin. Och jag har fått köra ALLDELES SJÄLV, hela tiden! Marockanska körskolebilar är, precis som i Spanien (kanske i dom flesta europeiska länder förresten?), utrustade med dubbel uppsättning rattar och pedaler. Det gör ju att bilskoleläraren när som helst kan bromsa om det skulle behövas eller styra undan från en fara. Dom första 8 lektionerna lät han mej inte styra nått alls. Han litade nog inte riktigt på mej... Hm... Och så tyckte han att jag höll i ratten alldeles för krampaktigt. Så jag fick ägna mej åt att försöka få i rätt växel utan att slita sönder växellådan (han tyckte jag var lite hårdhänt...). Dom sista 2 lektionerna fick jag styra lite grann själv, för då var vi på banan och tränade inför uppkörningen. Men idag var han hur kolugn som helst och lät mej styra bäst jag ville.

Först körde vi en sväng inne i centrum (mycket bilar, folk som korsar körbanan hur som helst och en himla röra - business as usual), sedan nerförsbacke och så utanför sta'n. In på en bensinmack, parkera, backa, svänga. Sedan svänga ut från bensinmacken, kolla trafiken och så körde vi i full fart (nåja, "bara" 80 men med tanke på att nyblivna körkortsägare inte får köra över 90 under första året ligger 80 rätt nära ljusets fart för en nybörjare som mej) genom ett flertal rondeller, och svängde runt en hel del i ett kvarter jag inte varit i tidigare. Snart hittar jag i hela staden. Allt gick jättebra och jag slappnade av mer och mer. För första gången kände jag hur himla KUL det är att köra bil när det flyter. Jag har en känsla av att jag kommer att gilla att köra bil... Misstänker starkt att vi kommer att tillbringa en stor del av sommarlovet på vägarna omkring Tetuán. *s* Sista momentet i uppkörningen är att köra i uppförsbacke och stanna mitt i backen, göra u-sväng och köra ner igen. Dom 2 första gångerna jag skulle stanna mitt i backen hade jag lite svårt att få tekniken att klaffa, bilen började rulla bakåt, men sedan kom jag på hur man gör. Det är ju lätt som en plätt! Ner med kopplingen, bromsen i botten, inte släppa bromsen. När man ska köra igen släpper man kopplingen lite i taget tills bilen "skakar", släpper bromsen helt och hållet och väntar tills bilen börjar rulla av sej själv. Man måste ha lite tålamod bara så slipper man få motorstopp. Det är precis vad som händer en kompis till mej, hon får motorstopp hela tiden. Haha, nu har jag lärt mej nått som hon inte kan. *flinar* Nog ska jag fixa detta med körkortet! Kunde hon kan jag. *s* Det börjar kännas riktigt bra nu! Körläraren tycker att det räcker med 2 lektioner till, för enligt honom kan jag köra bil nu. Jag behöver bara öva lite och finslipa tekniken.

När jag gick för att hämta killarna ville dom absolut inte gå därifrån så vi stannade på lunch, trots att jag visste vad det betyder.... Äter vi lunch där så blir vi kvar över mellis, minst. Idag blev vi t.o.m. kvar till efter middagen för vi fick skjuss hem. Vi kom hem först efter 22... Och det var en himla tur att vi fick skjuss hem för dörr******* gick inte att öppna!!!!!!!! Ny dörr och den har krånglat sedan dag 1... En sak är i alla fall säker, jag kommer ALDRIG låta min svåger fixa nått här hemma nått mer. Han har ju inte lyckats fixa en endaste grej bra... *suckar* Nu är det jag som utrustar mej med blåställ och verktygslåda - och prenumeration på "Allt i hemmet" kanske...? *s* T.o.m. grannarna suckar över vår ytterdörr, för det är ju dom som måste öppna min dörr, jag fixar det inte själv.... Tänk att det aldrig blir bra.... Ja ja, nått ska man få grå hår av....

Nu ska jag logga ut och fixa iordning här hemma. Jag hann inte diska här i morse och i morgon bitti lär jag inte heller hinna, så jag måste diska nu i natt för annars kommer det lukta skunk i morgon kväll. Vi kommer ju att tillbringa i stort sätt hela dagen i morgon inne i Tetuán. Det blir helt klart inte mycket vila den här helgen.... Men men, vi behöver inte klaga över ett händelselöst liv i alla fall. *s*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej det är inte tidn "Allt i Hemmet" du behöver utan en tidn som heter "Gör det själv"!!!
http://www.gds.se/

Kramar Eagle/dubbelörnen

Nejma sa...

*asg* Ja du Örnen, nog är det kanske Gör det själv jag behöver... Det finns en väldans massa tips i alla fall, så nu är sidan bokmärkt. :-) tackelitack!

Kram,
Nejma