söndag, juni 18, 2006

Getingar & mathygien

Det verkar bli ett "bra" getingår i år. Det finns gott om getingar redan. Och dom finns överallt...

Jag är överkänslig mot insektsgift så jag blir rätt skakig när jag kommer i närheten av getingar speciellt. I fjol var det en geting som stack mej i min vänstra hand. Inom några minuter var handen dubbelt så stor. Dum som jag var rusade jag inte hem och tog antihistamin. Jag VET ju att jag måste ta det, för annars blir det bara värre. 3 veckor senare hade svullnaden lagt sej någorlunda men så fort jag ansträngde handen det minsta, som att diska eller så, svullnade handen upp igen och värkte som bara den. Det slutade med att min svåger (som är sjuksyrra) fick ge mej dubbel dos med nått starkt antihistamin i 3 veckor. Först då var min hand normal igen. Nu har jag lärt mej min läxa. Blir jag stucken igen tar jag antihistamin på direkten. För säkerhets skull har jag alltid tabletter med mej i väskan. Man vet ju aldrig när man kan bli stucken.

"Vårt" bageri är rena rama himmelriket för getingar. Ibland är det svårt att se bakelsedelen för luften där är alldeles svart av getingar. Eller det kanske inte är getingar som är svarta? Getingar är kanske dom gulsvarta? Vad heter då dom helsvarta insekterna som flyger och sticks? I alla fall, det är fullt med "getingar" där hos bagaren och jag blir lika rädd varje gång. Men det är mitt favoritbageri för dels har dom det godaste brödet & bakelserna i zouken och dels ligger det nära, så jag vill ju inte sluta handla där. Dessutom har dom all yoghurt, mjölk, juice och ost i kylskåp/kyldisk. Det är bara bakelserna som dom låter stå kvar på bakplåtarna som dom ställer ovanför kyldisken. Det är stor omsättning på bakverken på det bageriet så inget hinner bli gammalt eller dåligt, men den stund grejerna står där hinner många "getingar" promenera på dom. Ibland tycker jag att det känns lite obehagligt att äta en bakelse/bulle som en massa insekter promenerat runt på, men jag köper ändå. Det är endå ett av de mest moderna och hygieniska ställena här i vår lilla stad. Inne i Tetuán finns det gott om ställen som har allt i kyldisk/stängda skåp, men Martil har inte hunnit dit än. Är det någon som vet hur pass farligt det är? Kan man bli smittad av någon sjukdom? Eller är det helt okey att fortsätta äta av godsakerna? Hur skulle ni göra?

Inga kommentarer: