onsdag, juli 05, 2006

Barn är otroliga!

Natten igår var helt klart den djävulusiskaste natten jag upplevt på väldigt länge när det gäller sjuka barn. Stackarn.... Men han somnade till slut och sov resten av natten. Men jag hörde honom jämra sej i sömnen så han hade nog rätt ont i magen.

Själv slocknade jag, fullt påklädd, på soffan någongång efter 6 i morse. Det blev inte mycket sömn, för dels vaknade jag till så fort något av barnen rörde på sej och dels sken solen in genom fönstret. G vaknade rätt tidigt, men han tassade runt ett varv, såg mej på soffan och byttan i B:s rum och förstod vad som hade hänt, så han gick in på sitt rum och satte sej att läsa. Gullungen! Tänk att barn kan vara så förståndiga!

Jag vet inte när B steg upp, men det måste ha varit rätt sent. Jag klev upp jag med, stoppade huvudet under kallvattenkranen och gick ut för att köpa telefonkort till mobilen och köpa bröd & Cola. Hemma igen kokade jag blåbärssoppa åt B (G fick ett glas han med, i förebyggande syfte, som han sa *s*) och så åt G och jag frukost. Efter det la jag mej på soffan igen och där tillbringade jag nästan hela dagen. Det blev ju inte så mycket sammanhängande sömn, för killarna satt precis brevid och såg på TV och med jämna mellanrum var dom ju bara tvugna att ha lite sällskap. *s*

B har fått behålla allt han ätit & druckit idag, så faran är över för den här gången. Förrutom blåbärssoppan fick han i sej ett miniglas Coca Cola, lite mineralvatten, kokt ris och köttgryta (på sojakött). I morgon är han säkert pigg igen! *pustar ut*

Jag tror att det som fick honom på benen på allvar idag var att mommo ringde för att höra hur han mådde. Han blev verkligen jätteglad och kvittrade hela kvällen. G var inte lika samarbetsvillig, han "hade inte tid" till att prata med mommo först, men jag misstänker att det är för att han har det lite svårt med svenskan. Jag ska ta tag i svenskan igen, han behöver det. B:s svenska är fortfarande bra, men G, som har huvudet fullt av andra grejer just nu, har tappat en hel del.

Jag hoppas att B får sova gott i natt, för i morgon ska vi stiga upp tidigt. Väldigt tidigt.... Killarna ska tillbringa dagen hos sin faster. Mer om det i ett annat inlägg. *s*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad pratar du för språk med pojkarna hemma?

Nejma sa...

Maria - Vi har spanska som gemensamt språk och det är också killarnas första språk. Men iom att vi inte har någon som helst kontakt med svensktalande familjer här måste jag på nått sätt få in lite mer svenska i deras vardag, men det är inte lätt för jag är inte van vid att prata svenska med dom och dom tycker att det är helkonstigt om jag någon gång pratar svenska med dom. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det...

/Nejma

Anonym sa...

Kanske några filmer på Svenska? Är det en film som faller barnen i smaken så tittar dom, oavsett vilket språk det är. Så dom får höra det i alla fall, för det kommer nog fastna mycket även fast dom inte pratar. Och dom känner väl igen svenskan och det kommer väl att bli "ganska" naturligt i alla fall!

Det var mitt förslag i alla fall, kan ju kanske vara värt ett försök?

Nejma sa...

Maria - Ja, filmer på svenska är ett jättebra förslag! Tur nog hade min man med se en massa filmer på svenska så just nu har jag 2 mycket lyckliga killar som sitter som tända ljus och ser på gamla Cartoon Network-avsnitt på video. *s* Sedan ska vi se på Dr. Snuggles. *s* Då vill jag också sitta med och titta. *s*

/Nejma