söndag, juli 09, 2006

Full rulle

Ja, nu är han här, min habibi. Han kom i torsdags morgon, t.o.m. tidigare än planerat. Det var tur att jag klev upp så pass tidigt (kl. 5) och lämnade killarna hos min svägerska redan vid 8-tiden. Jag hade tur med taxin och gränsen också, så jag var i Ceuta redan lite i 10. Jag hann bara av bussen och så kom SMS:et "Nu är jag framme, möt mej i hamnen".

Det var en väldigt trött A som jag mötte upp. Det visade sej att hans kompis var en sån usel förare att A inte vågade låta honom köra mer än några få km, så A körde nästan 400 mil på 5 dagar. Det tycker jag är imponerande!

Efter att ha tömt bilen, en duch och lite fika tog vi taxi upp till Tetuán för att hämta barnen. Bilen behövde vila lite, efter mastodontresan. Vi åt lunch hos min svägerska och sedan stannade vi kvar för att skala mandel till bröllopet. Min svägerska har köpt 20 kg sötmandel som ska skållas, skalas och malas till kakorna. Som mest var vi 10 peersoner som skalade mandel och en som sprang fram och tillbaka och fyllde på våra skålar med nyskållade mandlar. Vilket jobb det är att skala så mycket mandlar!

Sedan dess har vi hållit på och fixat en massa grejer här hemma. Bilen har varit på verksta'n för en genomgång efter resan (allt är okey, bilen mår bra!), vi har packat upp låda efter låda, möblerat om hemma, handlat grejer och träffat folk. Full rulle med andra ord!

Nästa vecka blir ännu värre! I morgon ska vi fixa papper (dags att förnya mitt uppehållstillstånd igen), på tisdag blir det en Ceutatrip, på onsdag ska vi nog handla lite mer och på torsdag börjar bröllopet. A:s systerson gifter sej med en tjej från Tanger, så på torsdag ska vi på möhippa i Tanger och sedan på natten tar vi med oss henne till Tetuán, så hon är på plats här på fredag när den stora bröllopsfesten ska vara. Hur man firar bröllop här varierar lite från familj till familj. Det här bröllopet ska firas i samma bröllopspalats men i olika avdelningar (bruden + familj och vänner firar i en del och brudgummen och familj + vänner + gemensamma vänner firar i en annan del). Det kommer minst sagt att bli en stor fest. Mer om den kommer någon gång efter bröllopet, när jag laddat ner alla bilderna. Ett vanligt brudgumsbröllop brukar börja vid 20-tiden eller så och kan mycket väl hålla på till 8 på morgonen eller ännu längre. *phu*

Som sagt var, just nu har jag det väldigt,väldigt bra! Jag får sovmorgon VARJE morgon (A är morgonpigg och stiger upp och tar hand om barnen, ger dom frukost, leker med dom så jag får sova ut) och sedan fixar A frukost åt mej. Kan det bli bättre än så? Jag känner att jag håller på och fyller på mina urladdade batterier, sakta men säkert, så jag ska orka ta nya tag inför hösten. Häääärligt! Men jag är ordentligt osynlig på nätet nu ett tag. Det finns liksom så mycket annat att göra. *s*

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad jobbigt att behöva förnya uppehållstillståndet? Eller det kanske inte är några problem? Annars så blir det ju jobbigt om man måste fundera på om dom godkänner en förlängning eller inte.

Köra långta kanske ligger i arab blodet *S* Min man är lika dan, låter ALDRIG någon annan köra. Han kör ifrån Tyskland i ett streck, och vi bor 100 mil norr om Malmö, så det är en bit upp i landet. 2 ggr har han bilat till Syrien/ Jordanien/ Egypten. Problemet är ju att vägarna är ju inte så bra alla streckor. Ungefär 40 mil genom Rumänien hadde tagit 1 ½ dag. Men han körde olika väg båda gångerna. Jag som knappt orkar sitta i bilen 40 mil till Stockholm *S*