torsdag, augusti 31, 2006

Rörpelle har varit här

Rörpelle var här i tisdags (förrgår). Det var en ung kille i 20-årsåldern, troligtvis den vanlige rörpelles lärling. Han var lugn och verkar veta vad han sysslar med. Den andra rörpelle gillar jag inte. Han är alltid så stressad och verkar gilla att banka sönder allt som kommer i hans väg... Så den här killen gillar jag bättre.

Det fanns 2 möjliga orsaker till vattenläckan. Antingen var det kallvattenröret som rostat sönder eller så var det varmvattenröret. Var det kallvattenröret skulle det innebära en totalrenovering av halva huset: köksgolvet, halva badrummet, ena väggen i trappen och hela vägen ut till huvudkranen nere på gatan (japp, kranen sitter på utsidan av huset!). Varmvattenröret var inte lika komplicerat att byta, bara köket och badrummet påverkas av det bytet. Vi hade tur! Det var varmvattnet.

Min svägerska sprang iväg och köpte nya rör (av koppar, det finns visst inget annat här) och allt annat rörpelle behövde. Nu hade jag 2 val: antingen knackade han sönder ena köksväggen och la röret på insidan eller så får röret löpa på utsidan och gå igenom väggen in till badrummet. Det senare alternativet är fulare men innebär mindre åverkan på både kök och badrum. Så det fick bli "rör på utsidan-varianten". Vi ska ju ändå göra om köket förr eller senare och då kan vi lägga in röret i väggen så slipper vi se det. *s*

När han ändå höll på passade han på att kolla på varmvattenberedaren och rensade några rör som var lite dammiga. Så det var ju ett extra plus. Nu vet jag att varmvattenberedaren kommer att hålla ett tag till. Skönt!

Tyvärr blev det ett hål i väggen in till badrummet. Och kranarna har flyttats ut en bit från väggen = mindre utrymme i duschen. Här i badrummet hade jag ytterligare 2 alternativ: antingen blir vi utan varmvatten i handfatet eller så måste han ha hål i duschväggen (av genomskinligt glas) och hacka sönder kaklet hela vägen bort till handfatet. Badrummet är ju nytt (lite drygt 1 år bara), inte vill jag ha det sönderhackat! Så nu får vi klara oss utan varmvatten i handfatet.... Ja ja, det går ju det med. Vi får helt enkelt se till så vi duschar oftare istället. :-D

Inte är det särskilt vackert men vi vänjer väl oss... Nu måste jag köpa hem nån fogmassa och täppa till hålen, för annars kan jag ju få in en massa fukt där - och kackerlackor! *urk* Så på lördag ska jag starta Operation Täppa Till Hål!

Rörpelle kommer idag igen. Nu när han flyttade på kranarna (även kökskranen fick en ny plats) så har dom börjat läcka lite och så vill jag inte ha det! Så idag ska han fixa lite såna småsaker som strular, så att allt vattenrelaterat är i topptrim inför hösten. Förhoppningsvis är vattenbiten löst nu för ett bra tag frammåt.

Inga kommentarer: