torsdag, augusti 03, 2006

Tangier tur och retur

De här senaste dagarna har jag tillbringat många timmar på buss och i taxi. Jag har åkt fram och tillbaka mellan Tangier och Tetuán. Det är 56 km mellan städerna och resan tar ca 1 timme 15 minuter med långfärdsbuss. En stor del av resan går över bergen så det är slingrigt och backigt. Men landskapet är oerhört vackert! Berg och dalar, med både odlad mark, kaktusar och tallskogar. Lite här och där ser man några hus

I går åkte jag själv, för det var så vansinnigt varmt (över 35 grader och väldigt fuktigt) och jag skulle bara åka dit och vända i princip. Barnen fick vara hemma med faster och kusinerna.

Jag åkte till tågstationen för att hämta upp min kompis L. Vi är gamla internetkompisar som träffades på FöräldraNätet för en massa år sedan och har hållit kontakten och träffats flera gånger sedan dess. Hennes mans familj bor i Rabat, så L och familjen är här i Marocko på semester just nu. Jag hade hoppats på att A, barnen och jag skulle ha kunnat ta bilen ner till Rabat några dagar för att hälsa på L och familjen, men tyvärr blev det inte så. Istället kom L hit på minisemester. Hon tog tåget från Rabat vid 7 i går morse och kom fram till Tangier 12.30. Då stod jag på stationen och väntade.

Åååh, vad det var kul att träffa henne igen! Vi träffades en kort stund i fjol, då också i Tangier. Den gången hade hon med sej sin son, som är jämngammal med min G. Dom blev kompisar direkt! Kommer vi upp till Stockholm i jul har vi åtminstone en dag bokad, då ska G och Y leka. *s*

L och jag tog en promenad från tågstationen till buss- och taxistationen. Det tar ungefär en kvart att gå mellan centralstationen och busstationen. Solen gassade, det var vindstilla och vi såg ut som två urvridna trasor när vi väl kom fram. Vi bestämde oss för att ta taxi till Tetuán. Tidsmässigt är det inte så stor skillnad, men det är bättre plats för benen i taxin, speciellt om man väljer framsätet. Bussen kostar mellan 13 - 18 DH (beroende på vilket bolag man väljer) och det går minst en buss i timmen från tidig morgon till sen kväll. Taxin kostar 25 DH/person och går när den är full. Det vanliga är att man betalar resan när man kliver in i taxin vid längre resor och någon gång under färd för kortare sträckor.

Väl i Tetuán gick vi en liten promenad och kollade på mina barns skola, den största moskén (Hassan II-moskén), Plaza Primo, Mohamed V-gatan och på håll såg vi palatset, medinan och det judiska kvarteret. Kungen är uppe i norr nu (han tillbringar alltid somrarna här) och därför har dom ställt upp kravallstaket kring palatset så man kommer bara fram om man går lite omvägar. Men det var för varmt för att gå någon längre promenad i solgasset. Dessutom hade jag skoskav - igen! Jag får ALLTID skoskav, även av skor jag haft i flera år. Jag har visst fått riktiga prinsessfötter...

Vi åkte hem till mej istället. Fast vi höll nästan inte på att få någon taxi! När vi kom fram till taxistoppet fanns det inte en enda bil inne. Det var massor med människor som väntade på att ta sej ner till stranden, så när det väl kom en taxi slängde sej folk över den och försökte komma med. Tur nog kände en av taxichafförerna igen mej och passade 2 platser i hans taxi till L och mej, så vi kom ner rätt snabbt. Det är en jättetrevlig liten äldre man, som vi åkt med en massa gånger. Han kom t.o.m. ihåg var vi brukar kliva av! Ibland har det sina fördelar att vara stamkund. *s*

Barnen åt med faster och kusinerna så L och jag gick och köpte mackor till oss. Det var gott med lite mat i magen, för jag hade inte ätit frukost innan jag åkte hemifrån och hade tänkt köpa nått på vägen. Fast så blev det nu inte... L och jag satt och pratade i flera timmar. Helt plötsligt släppte värmen och det blev riktigt skönt. Jag lyckades få barnen att slita sej från Play Station så vi kunde gå ut och visa L runt lite i Martil.

Det blev en kort rundtur till dom närmsta ställena, bl.a. "vår" strand, Corniche, resturanggatan Calle de la Playa, sommarens tältmarknad (där kan man hitta en massa roliga saker, t.ex. vitaminpreparat, smink, leksaker, böcker, täcken, hushållsapparater, CD-skivor (piratkopior), sexiga underkläder, marockanska kläder, slöjor, rökelse, skor och kinesiska skålar), marknaden och kyrkan.

L och jag satt uppe och pratade till 2. Det var jätteskönt att få prata svenska igen! Jag har ju inte pratat svenska sedan jag blev intervjuad på radion för flera månader sedan. Lite rostig var jag, men det gick snabbt över.

Imorse tog vi det lugnt. Vi åt frukost, fixade oss i ordning, utan stress. Sedan tog vi taxi till Tetuán. Taxichaffisen släppte av oss mitt inne i Tetuán. Det händer inte speciellt ofta och tyvärr så hade det just idag varit bättre om han släppt av oss på det vanliga stället, för ni åkte vi på att promenera ända ner till taxihållplatsen för bilarna till Tangier. Det är väl en prommis på en kvart eller så.

Vi kom iväg nästan direkt. Men när vi började närma oss Tangier såg vi att vi skulle få lite ont om tid, eftersom L måste köpa biljett till tåget, så L betalade chaffisen lite extra så han skulle köra oss hela vägen fram till centralstationen. Det var perfekt!

Efter att vi vinkat av L gick killarna och jag i sakta mak tillbaks till centrum. Vi var på jakt efter McDonald's. Jag hade totalt glömt bort hur man gick dit, så det var lite spännande att leta oss fram. Killarna var jätteduktiga och klagade inte, fast vår promenad tog över 1 timme i fullt solsken. Vi tittade i affärer och killarna blev fotograferade vid dom kända kanonerna. Det var jättemysigt att gå på upptäcksfärd med killarna. Så mysigt att jag helt enkelt glömde bort att fotografera det vi såg.

Maten på McDonalds smakar likadant världen över tror jag. Och lika dyr är den! Vi satt ute på terassen och åt och hade en vidunderlig utsikt över hamnen och Medelhavet. Till efterrätt åt barnen varsin Flurry och jag tog en sundae med ny smak - persika och crumble. Om den smaken kommer till Sverige bara måste ni prova det! Det var gott och läskande, en perfekt efterrätt så här års. Barnen lekte i lekrummet också, så vi blev kvar länge på McDonald's. Det var bra, för på så sätt behövde vi inte bry oss om att affärerna hade lunchstängt.

McDonald's ligger i ett köpcenter, så det finns en del affärer man kan besöka när man ändå är där. Dessutom har dom öppnat en marockansk restaurang som har en uteservering som skulle vara tagen ur "Tusen och en natt". Att dom spelade Cheb Khaled som bakgrundsmusik gjorde ju inte saken sämre direkt. *s*

Jag hade tänkt vi skulle gått en vända i medinan nu när vi ändå var i Tangier, men G var trött och ville hem. *suckar* Så vi började dra oss mot busstationen. Men vi tog det lugnt och tittade i affärer längst vägen, så det tog oss över 1½ timme att komma fram. Vi hade tur med bussen, för bussen gick ca 10 min efter vi köpt biljetterna. Det verkar som dom går varje kvart just nu under "rusningstid" på sommaren.

Killarna hade jättekul på bussen. på sätet framför satt ett par i 20-årsåldern. Killen satt och pratade och skojade med B och G en stor del av resan. Jätteskönt! För då fick mina öron vila lite från G:s pladder. Den killen kan verkligen prata! Jag undrar vem han ärvt det av... ;-)

Allt flöt på bra till vi kom till vår taxistation. Inte en enda taxibil så långt ögat nådde! Jag börjar misstänka att många chaffisar har semester just nu, för så här svårt är det aldrig annars. Efter 1 timmes väntan kom vi äntligen med på en taxi. Även denna gång tack vare chaffisen. Inte samma gubbe, men ändå en som vi åkt med en väldans massa gånger. Han kom t.o.m. ihåg vilken gata vi bor på och stannade precis utanför vår port. Kan det bli så mycket bättre?

Nu är det dags för mej att nanna kudden. Jag är verkligen totalt SLUT! Jag hoppas vi kan ta lite sovmorgon i morgon bitti...

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Åh vad mysigt ni verkar ha haft och vad sugen jag blir på en tripp till Marocko efter det här inlägget.
Pratar du aldrig svenska med dina barn och din man? Vilket/vilka språk använder ni?

Nejma sa...

Ja, vi hade en jättemysig dag, killarna och jag. Det är så roligt att umgås med dom nu, för dom är så förståndiga samtidigt som dom är fulla med bus.

Nä, jag pratar aldrig svenska med varken barn eller man. Jag tror inte att det är bra att blanda språk och eftersom det var jag som stod för spanskan när vi bodde i Sverige så har jag fortsatt med det. Vi har spanska som gemensamt språk i vår familj, eftersom min man och jag träffades i Spanien. Min man pratade marockanska med barnen när dom var små men gick sedan över till att prata spanska även med dom. Så svenskan har vi bara använt utanför hemmet eller när någon kompis kommit på besök. Det känns lite konstigt att försöka få in svenskan nu, men jag ska försöka.

/Nejma