måndag, juli 31, 2006

Kan resan i sej vara ett äventyr?

Jag har som jag skrev tidigare börjat kolla på lite olika alternativ för att resa hem över jul. Just nu har jag 2 alternativ, via Tanger eller via Málaga. Vilket som är bäst vet jag inte, för båda har sina för- och nackdelar. Så jag tänkte ställa upp dom olika alternativen här så får ni komma med kommentarer och hjälpa mej välja.

- TANGIER:
Det dyrare alternativet, nästan dubbelt så dyrt. Pris: ca 13.000 kr. Snabbaste alternativet med få byten: taxi till tetuán, taxi till Tangier, taxi till flygplatsen, flyg Tangier - Madrid, flyg Madrid - Sthlm. Eller så tar jag en taxi hela vägen hemifrån till flygplatsen i Tangier. *s* Restid: lite drygt 10 timmar.

- MÁLAGA:
Billigaste alternativet. Flyg: ca 5.000, hotell ca 1.000, båt: ca 1.500, buss: ca 1.000, taxi: ca 300 - Totalt: ca 9.000 kr. Lite ungefär så där alltså. Restid: På vägen dit ca 2 dagar och på vägen tillbaka kanske en 20 timmar. Nackdelen är givetvis den långa restiden med allt det innebär av trötta, hungriga barn och släpande av bagage. Fördelarna är å ena sidan det billigare priset och å andra sidan möjligheten att se lite mer av Spanien när vi ändå är ute och reser. Själva resan i sej blir ett äventyr. Jag tror att killarna kan uppskatta att få en dag i Málaga innan vi reser vidare. Och om vi har tur behöver inte hemresan bli så jobbig heller, bara vi packat smart och tar det lugnt.

Jag känner mej jättevelig över fördelarna med respektive resa. Att resa över Tangier känns dyrt och själva resan är bara en tråkig transportsträcka. Snabbt och enkelt att resa. Många timmar på flyget och stress på Barajas. Men helt klart ett sätt att få mer tid i Sverige, fast mindre pengar att handla för väl i Stockholm.

Resan över Málaga känns som ett äventyr. Både mina barn och jag gillar äventyr. Om vi åker hemifrån medan det fortfarande är natt i Marocko kan vi ta första båten till Algeciras och komma fram till hotellet i Málaga lagom till lunch på fredagen. Då har vi hela fredagskvällen för att shoppa och turista i Málaga. Förhoppningsvis träffa en kompis och hennes barn. Handla lite julklappar kanske. Sova på hotell. Killarna har inte sovit mer än kanske 2 nätter på hotell så det är nått som dom tycker känns spännande. Tidigt på lördag morgon tar vi en taxi till flygplatsen och så är vi hemma hos mommo & moffa lagom till en sen middag. Själva flygresan tar bara några få timmar, så dom hinner knappt bli rastlösa. Den här vägen känns Málagaresan som det roligaste alternativet. *s* Och det skulle kunna ge oss lite guldkant på tillvaron med lite större shoppingmån.

Men vägen tillbaka? Där vinner helt klart Tangier-alternativet. Flyget går från Arlanda vid 7 på morgonen och vi är framme i Tangier vid lunchtid. Tar vi en taxi direkt på flygplatsen hela vägen hem (det går på ca 300 DH, det är inte så farligt för en resa som tar närmare 2 timmar), kan vi äta en sen lunch hemma i Martil. Vi hinner knappt märka av att vi varit ute och rest. *s*

Málagavarianten är betydligt längre... Planet går också vid 7, direkt til Málaga. Framme vid tidig lunchtid. Taxi till busstationen, buss i 3 timmar till Algeciras. En kvällsbåt till Ceuta. Framme vid gränsen efter det blivit mörkt. Jobbigt, jobbigt! Sedan taxi hela vägen hem (ca 350 DH, för 1 timmes resa). Fast jag kan kanske få någon kompis att hämta oss i Ceuta, i så fall slipper vi en massa strul och att i värsta fall stå i en timme vid gränsen i spöregn (det regnar mycket i januari). Vi skulle vara hemma till middagstid. Trötta efter en lång dag med många byten. Men samtidigt en väldigt spännande dag med många nya upplevelser. Och förhoppningsvis har all info jag hittat på nätet varit rätt, så det har klaffat med buss och båt.

Så vad är bäst? I slutändan är det nog biljettillgången som avgör, för om jag inte bokar och betalar snart blir jag utan biljetter och får ta vad som finns kvar. Speciellt Tangierrutten tar slut snabbt, det går ju bara 1 plan/dag och det är en liten plutt.

Vad skulle ni ha valt? Och varför? Och varför skulle ni inte välja det andra alternativet?

9 kommentarer:

Thérèse sa...

Malaga låter ju mycket roligare tycker jag

Anna Malaga sa...

Ja, som jag sa kan jag hämta er vid flyget i Malaga och köra er direkt till bâten i Algeciras. Dâ kan ni kanske ta en tidigare bât, eller gâr det bara en, pâ kvällen?
I sâ fall kan vi ju luncha pâ vägen och titta pâ nâgot kul? Har man bil är ju fördelen att man kan stanna när man vill. Vi hade kunnat äta hemma hos mig ocksâ, men jag bor ât "fel" hâll.
Menar du att du kommer efter Reyes? När börjar dina barn i skolan?

Nejma sa...

Thérèse - Noterar... 1 poäng till Málaga. *s*

Anna - Ja, om vi får biljetter så vill jag flyga hem den 12:e januari. Vårt jullov börjar först den 22/12 så om vi skulle vara tillbaka till skolan börjar skulle det inte ens bli 2 veckor, för skolan börjar den 4/6. Dom har skola den 4:e och 5:e och är sedan lediga över helgen. I fjol hade dom skola på Reyes! Dom följer inte riktigt varken dom kristna eller dom muslimska högtiderna i barnens skola utan kör med nått hopkok. :-( Sedan är dom lediga den 11/1 igen, så jag ska be om ledigt för 6 dagarna dom missar så vi kan vara i Sverige i nästan 3 veckor.

Jag tycker att din idé lät toppen! Det går 3 båtar på kvällen. Iaf just nu. Vet inte riktigt hur dom går i december - januari, jag blir inte riktigt klok på Buquebus hemsida. Sedan finns ju Trasmediterránea också, så någon av båtarna borde ju passa. Lunch på vägen låter toppen!

Kramar till er båda,
Nejma

Anonym sa...

Eller Malaga på vägen till Sverige, det är nog roligt, men den snabba varianten hem för dåär man trött o less och vill bara HEM!

Nejma sa...

Maria - ja, det hade ju varit den ultimata lösningen. Men tyvärr måste man välja. Snabbt & dyrt ELLER långt & äventyrligt...

/Nejma

Anonym sa...

Men, jag flyger ner till Marocko nästa vecka med två barn (5 och 8 år) och betalar 10000:- från Stockholm till Tanger. Tvärkollade lite hur det ser ut under jul och det är ungefär samma priser då, den billigaste för en vuxen och två barn kostade 10100:-
Det är ju 3000:- billigare än det dyrare alternativet och 1000:- dyrare än det billigare men otroligt mycket mer smidigt :-)

Anna Malaga sa...

Jaha, den 12 jan är jag garanterat hemma. Om vi âker till Sverige är vi hemma till Reyes.

Nejma sa...

Maria - Vilket bolag flyger du med? Jag tror att det generellt är billigare att köpa biljett i Sverige än i Marocko, även fast det är samma sträcka. Ska ni stanna i Tanger eller fortsätter ni nedåt? Om ni är i Tangier i några dagar kunde vi kanske träffas för en fika.

Anna - Det låter toppen! Jag har inte hunnit bestämma mej än, har fått lite fler förslag som jag måste kolla på. Men jag hör av mej så snart jag vet.

/Nejma

Anonym sa...

Jag flyger med SAS tror jag det var. Beställde på Travelpartner.se så det kan ju kanske vara värt att kolla :)

Vi fortsätter direkt ner till Casablanca, vi landar i Tanger sen kväll, sover hos bekanta sen far vi tidig morgon. Annars hade det varit superkul med en fika. Men det är inte sista gången jag far :)