torsdag, november 16, 2006

Många rör senare

Nu börjar vår nya rörledning ta form. Som ni vet så sprack ett rör ungefär 4 meter från marken. Rörkillen som var här i förrgår försvann. Japp, han skulle ju ha kommit tillbaka i går morse men han dök aldrig upp och hans mobil var avstängd hela dagen. Jag misstänker att han tyckte att det var alldeles för mycket jobb hos mej så han tog helt enkelt en ledig dag. Det är ju tur att någon kan göra det.... *sur*

Så igår på kvällen, när jag tröttnat på att vänta på en kille som aldrig dök upp, så gav jag mej ut på jakt efter en annan rörmokare. Men inte hittade jag någon... Jag gick till 3 olika rörmokare och alla hade stängt. *tvärsur* Så till slut gick jag till järnaffären som skickat den första rörkillen till mej och sa att "nu får ni ta och skicka en annan kille till mej för jag kan inte vara utan vatten!" och lämnade mitt mobilnummer. Jag såg nog helt sjövild ut för jag hann knappt hem innan dom ringde från järnaffären och sa att dom skulle skicka en annan kille kl 9.30 i dag. Nästan prick 9.30 i morse ringde dom från affären och sa att jag kunde komma dit för att visa rörmokaren var jag bor.

Och den här rörmokaren verkar BRA! Han började med att kolla, mäta, fundera, planera och sedan berättade han vad han tänkte göra. Perfekt! Sedan plockade han isär mitt badrumsfönster (foton kommer senare ikväll när jag laddat ner fotona) och så upp på taket för att fira ner en lååång stege han lånat på kommunalhuset. Sedan klättrade han ut genom fönstret och ut på stegen som inte nådde hela vägen upp till fönstret, så han fick hänga fritt i luften tills han lyckades nå stegen med tårna. Huvva, det var läskigt att se på! Men det gick bra och han kollade röret. Det var bara skrot så han klättrade ner och sågade av röret och sedan hissade vi upp det på taket. Tyvärr är röret genomrostat hela vägen fram till vattenräknaren (som sitter på utsidan av huset) så det går inte att leda vattnet samma väg som det gått fram till nu. *dubbelsuck*

Så rörmokaren har fått skapa en helt ny vattenväg! Nu ska det gå på utsidan av huset, på framsidan, upp till taket, längst hela taket och sedan ner igen. Den stackars rörmokaren har jobbat hårt hela dagen och ännu är han inte klar. Just nu är klockan 18.20 här och han har alltså jobbat sedan innan 10 i morse.... Jag har inte betalat något än, så det ska bli intressant att se hur mycket hela kalaset går på.... Jag får väl ett svimningsanfall när han säger slutsumman.... Men men, det här är ju nått vi var tvugna att göra förr eller senare.

Klimatet här är obarmhärtigt med all metall. Speciellt här i vårt kvarter. På ena sidan har vi havet, på andra sidan har vi floden (rio Martil, den brukar finnas med på större kartor över Marocko) och just här där vårt hus ligger låg tidigare saltbassänger för jorden är så salt. Gräver man här så kommer man förr eller senare fram till salt... Och salt fräter sönder metall. Och havsluften är också salt, så det är salt, salt, salt i luften. Lägg till stormvindar och regn flera veckor i sträck och ni förstår hur det kommer sej att allt rostar här. Så det är ju inte konstigt att vattenrören spricker...

Jag uppdaterar med foton från dagen lite senare ikväll. Tyvärr är det för mörkt nu för att fota ute, så i morgon kan jag visa hur det ser ut med den nya vattenledningen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kommer det sig att du flyttade till Tetouan?

ps. jag är också därifrån :)

Nejma sa...

Labas Nadja!

Min man kommer från Tetuán, så jag ville prova på att bo här 1 år med barnen. Och nu vill vi inte flytta härifrån! *s* Jag tycker att Tetuán är en sån charmig stad. Har precis kommit hem från en guidad promenad i medinan och jag är helt lyrisk. Det är helt klart min favoritplats i Tetuán. Så om en stund kan du kolla på lite bilder från din stad. ;-) Vilken del av Tetuán kommer du ifrån?

/Nejma