söndag, november 19, 2006

Portar och valv i medinan

Jag tog över 100 foton i medinan igår. Nu tänkte jag visa er lite dörrar och valv. Jag tycker att dörrarna i medinan är sååå vackra! Jag vill också ha en sån dörr hemma hos oss, men det funkar inte för vi bor i ett relativt modernt hus ("bara" 30 år) och dörrhålet är för litet. Så jag får njuta av dom vackra portarna i medinan istället.


En typisk dörr
Ett valv
Zouk al foqi
Tror detta är ingången till ett konstgalleri
En mycket smal gränd, ingången till det som är känt som De 7 virvlarna
Ingången till begravningsplanen. Här ligger de första invånarna begravda
Ett torg inne i den äldsta delen av medinan. Kvinnan vid kranen är klädd i typiska kläder. En dörr i medinan

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga dörrar o valv!! Det är så kul att läsa om din vardag o se bilder oxå. :)

Anonym sa...

Den där gränden va gulligt...ser ut som ett röka på ställe vi har många sådana i FES med ;)

Nejma sa...

Gunilla.F - Kul att du följer med mej här på min blog! Visst har dom oerhört vackra dörrar i medinan?

Anonym - Jag har aldrig varit i fes så jag kan inte jämföra. Fast Fes är ju ocså byggt av utvandrare från AlAndalus så det bör ju vara ungefär samma stil på den medinan.

/Nejma

Shadow sa...

Ah, jag fullkomligt älskar sådana där små gränder. Pittoreskt och mysigt på samma gång.

Nadia sa...

Oj vilka vackra bilder! Jag gillar detaljer och foton på sådant som man ofta förbiser.

Nejma sa...

Shadow - Det finns jättemysiga gator och gränder i medinan i Tetuán. Som Gamla Sta´n i Stockholm fast bättre!

Nadia - Jag håller med dej! Det är så lätt att bli "hemmablind" där man bor och sluta lägga märke till alla dessa små saker som gör platsen till just det den är. Och det finns mycket, mycket fint att upptäcka i medinan. Jag hoppas jag hinner dit med kameran snart igen, för man kan gå där i dagar och ändå inte hinna se allt.

/Nejma