onsdag, februari 07, 2007

Idag åkte granen

Japp, idag plockade jag bort julgranen... Den stod ju kvar i vardagsrummet när vi åkte på semester till Sverige, jag hade inte hjärta att plocka bort den mitt i julen. När vi kom tillbaka kunde jag inte plocka bort den för vi hade inte firat Reyes (de tre vise männen) än. Reyes inföll ju under vår lilla tripp till Finland och jag tyckte inte att jag kunde fira det när vi var på bortaplan och ingen annan firar det. Så i år åkte de tre vise männen lite vilse... Dom lämnade killarnas presenter i vår postbox i Ceuta eftersom "dom tappade kollen på var i världen vi befann oss den 6:e januari". *s*

Granen åkte ut på terassen en dag när killarna hade 3 kompisar med sej hem. Jag kunde inte ha den stackars granen stående i vardagsrummet när 5 killar i åldrarna 7 - 10 röjde runt här hemma. Och sedan glömde jag lite bort att den stod där ute... Men idag tog jag mej alltså i kragen och tömde den på pynt och monterade i sär den. Nu ligger granen inlindad i plastsäckar och pyntet i en låda märkt med "Julsaker" så förhoppningsvis ska det vara lätt att plocka fram allt till nästa jul igen.

Nästa vecka ska jag börja tänka på våren istället. Jag har en massa krukor som behöver få ny jord och sedan börjar operation Sådd. Jag har fortfarande kvar en hel del frön från tidigare år. Inte så mycket basilika dock och tyvärr torkade nästan alla mina plantor bort under julsemestern. Kanske kommer nått upp igen. Annars har jag i alla fall en 6 - 7 plantor på gång ute på terrassen. Jag sådde i mitten på december och nu är dom runt en 10 cm höga. Och timjanen och salvian kommer nog tillbaka så snart solen blir lite varmare. Det ska verkligen bli roligt att sätta igång med vårsådden igen! Marocko är ett bra land för den här hobbyn! *s* I år ska jag verkligen satsa på att ha det grönt både inne och ute med väldoftande plantor.

Inga kommentarer: