onsdag, februari 07, 2007

Vårväder

Efter allt mitt gnäll på kölden och fukten här så måste jag ju också berätta att våren nog kommer hit också, förr eller senare. ;-) Det regnade varje dag i ungefär 3 veckor men i söndags kom solen tillbaka. Sedan dess har vi haft det soligt och ljummet på dagen (runt en 15 grader) och regn bara på natten, utom en liten skur som föll i går eftermiddag. Det är ännu för tidigt för att solen ska värma nått speciellt, men det känns ju ändå som ett steg i rätt riktning. Jag har kunnat tvätta - och torka - kläder både igår och idag, så nu har jag ett stort berg av tvättad men ovikt tvätt i soffan. I morgon bitti ska jag ta itu med den högen.

Än behöver det komma mer regn. Det har varit väldigt dåligt med regn på sista tiden och om det inte regnar mer kommer vi att få vattenbrist i sommar. Vi här i norr är ju ändå rätt skonade, vi har ju lite fukt året runt, men stackarna nere i söder får det svårt om inte vattenmängden ökar snart. Vattenbrist leder ju oundvikligen till dyrare vatten, perioder med inget vatten i kranarna, dyrare mat... Så jag hoppas att solen kan fortsätta att skina på dagtid och mycket regn på nätterna. I vilket fall som helst så blir solens strålar varmare för varje dag och det gör ju att även om det regnar så blir det inte så otroligt kallt som det var för bara några dagar sedan. De här senaste dagarna har vi knappt haft på elementen nått alls, bara en liten stund på morgonen och precis vid läggdags. Idag vid 19-tiden hade vi 16 grader i hallen - jämför det med 12 grader för 2 veckor sedan. Och i augusti brukar temperaturen ligga rätt konstant på 27 grader i hallen, lägenhetens kallaste rum.

Inga kommentarer: