onsdag, mars 14, 2007

Underligheter

Jag har blivit utmanad av Sofia

REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.

Ok, den här utmaningen har gått runt ett tag nu och som vanligt är jag väl sist på att svara, så den som känner sej manad får anta utmaningen och meddela mej här i kommentarerna att ni antagit den. Ok?

1. Den tråkigaste hushållssysslan är att lappa kläder! Jag verkligen avskyr att sy! Jag har en stor säck med kläder som borde lappas, jag misstänker starkt att barnen hunnit växa ur en hel del av det som ligger i botten. *skäms* Jag får nog ta mej i kragen och gå igenom kläderna och ta dom till en skräddare/sömmerska istället. Att betala för att få jobbet gjort verkar vara enda lösningen.

2. Trots att jag avskyr att sy gillar jag, paradoxalt nog, att brodera. Jag tycker att det är jättekul att sy korsstygn och hoppas kunna ta upp den hobbyn igen inom en snart framtid. Korsstygnssömnad är ju en stor hobby i Spanien så jag kommer inte att ha några problem med att hitta material och mönster.

3. Mitt första heltidsjobb var en 6-månaders provanställning på Marabou. Tydligen åt jag alldeles för mycket choklad på rasterna för jag utvecklade en chokladallergi som fortfarande håller i sej och pga den fick jag sparken. Inte är jag speciellt ledsen äver det, om man säger så. En av tjejerna jag jobbade med hamnade på en maskin där alla, inklusive arbetsledaren, bara pratade finska och när hon klagade till ledningen fick hon höra att hon borde lära sej finska eller söka ett annat jobb!!!! Japp, det är helt sant! Sverige i slutet av 80-talet.

4. Jag har vunnit en inoficiell titel i potatisbulleätning! Min dåvarande bästis och jag gillade verkligen potatisbullar och en dag i matsalen fick vi för oss att vi skulle se vem som åt flest. Jag vann... Jag har för mej att det var 17 potatisbullar som jag lyckades klämma i mej... Jag gillar fortfarande potatisbullar men skulle nog aldrig klara av att äta så många igen. Det här var också på det glada 80-talet, på den tiden man fick äta så mycket mat man ville i skolmatsalen.

5. Jag har läst finska som hemspråk i ett år. Inte för att jag hann lära mej så mycket finska på det året men jag lärde mej iaf att läsa och få ett hyggligt uttal. Sedan tog dom bort möjligheten att läsa 2 hemspråk och jag valde att fortsätta med spanskan istället. Jag hoppas fortfarande att jag någon dag ska få möjligheten att fortsätta med finskan, jag tycker att det är ett "charmigt" språk. Det är mycket, mycket svårare än vad folk i allmänhet tror så en stor eloge till alla er som talar finska!

6. Jag har haft spanska som hemspråk sedan mellanstadiet. Innan visste varken mina föräldrar eller jag om att man kunde få hemspråk i skolan, och dessutom hade vi nog alla föredragit att jag skulle ha läst katalanska istället, men det är tydligen inte ett språk som ingår i modersmålsutbudet. En vacker dag stegade jag in till rektorn på min skola och krävde att få hemspråksundervisning i spanska - och då fick jag det! Trots att ingen pratade spanska i min omgivning. Det var inte så stora krav på den tiden. Idag är min spanska precis lika bra som min svenska. Katalanska kan jag däremot fortfarande inte, men jag har pratat med en kille här och han ska nog ge mej privatlektioner i sommar.

Inga kommentarer: