torsdag, april 12, 2007

Magsjuka!

Barnen har fått nått skrutt i magen. Enterit heter det på sjukvårdssvenska, dvs infektion i tarmkanalen. Dom har varit magsjuka av och till i över en månad nu så igår tog jag dom till vårdcentralen i Ceuta. Dom har aldrig varit hos någon läkare i Ceuta förrut så det tog en bra stund att fixa alla papper, men nu är dom registrerade på vårdcentralen och har fått en barnläkare. Nästa gång dom behöver gå till läkaren behöver vi bara åka upp tidigt på morgonen och ta ett nummer till läkaren så får vi träffa henne samma dag. Helt perfekt! Och det bästa av allt är att läkaren pratar perfekt spanska så jag behöver inte oroa mej för språkproblem. När vi träffar läkare här måste jag hela tiden anstränga mej och fundera på ifall vi verkligen pratar om samma sak, för ibland räcker inte deras spanskakunskaper hela vägen. Världen är dessutom bra liten! Barnens läkare kommer från Tetuán och känner min svåger (som är sjuksyster). Hennes barn går på samma skola som mina barn. Hennes kollega är spanjorska, men född i Marocko. Hennes dotter går i min sons klass så vi har träffats många gånger på skolan, men inte visste jag att hon är läkare i Ceuta. Kul! Så skulle barnen behöva akut hjälp någon gång vet jag vart jag ska vända mej.

Barnen mår bra idag, ingen magsjuka. Dom har fått 3 olika mediciner utskrivna - ett pulver som ska stoppa diarréen, en kapsel med jäst och gashämmande droppar. Dessutom är dom satta på skonkost i 3 dagar - ingen stekt mat, inget kött eller kyckling, bara vit fisk, inga ägg, mycket grönsaker fast ingen tomat, äpplen och bananer och mycket yoghurt och framför allt - mycket, mycket vatten.... Till lunch idag blir det makaroner med ostbechamel. *mums* Det gillar dom och är bra för magen.

Jag hade mycket väl kunnat skicka barnen till skolan idag (dom är ju inte direkt sjuka) men jag känner att jag behöver ha koll på vad dom äter idag. I skolmatsalen hade dom behövt äta det som bjuds och ute på stan finns det inte så stort urval, så dom får en "ledig" dag idag. I skolan hade dom inte heller kunnat ta sin medicin, vem skulle ta på sej det ansvaret? Dessutom kan jag då ha koll på dom och se till så dom får i sej massvis med vätska. Jag hoppas att vi med detta blir av med all magsjuka nu ett bra tag, och att den här kuren stärker deras magar så dom lättare står emot allt skrutt. Då kan 3 förlorade skoldagar vara ett helt okey pris. Vi får helt enkelt jobba hårdare nästa vecka istället.

Inga kommentarer: