lördag, april 28, 2007

Musiksmak

Jag har en rätt bred musiksmak, för jag lyssnar både på spansk, arabisk och engelskspråkig musik. En av mina allra största favoriter är Cheb Khaled. Vi var och såg honom i Stockholm för några år sedan och det var en bra konsert (fast tyvärr inte en av dom bästa jag varit på). Det här är en av hans senaste hits, som spelats i tid och otid här. Jag tycker att låten är bra, men Cameron Cartio tycker jag verkar så plastig och sliskig. Usch, inte alls i min smak. Men men, smaken är som baken.... Låten är ju bra och det är ju det viktiaste.



Här kommer istället en av mina favoritlåtar med Khaled: Ya Rayah, en låt med härligt gung och en väldigt bra text. Nope, jag fattar inte vad dom sjunger, men jag har fått texten översatt och den går mer eller mndre ut på att var och en har sin egen sanning som man måste tro på och att ingen har rätt att dömma någon annan eller tro att man är mer värd än alla andra.



Det jag gillar allra mest med Khaled är hans otroliga röst. Han har ett väldigt brett register. Här kommer en video med en låt som ger mej gåshud: Wahrane Wahrane.



Och självklart så måste jag ha med Khaleds första riktigt stora hit - Aicha. Ingen har väl missat den låten? Den är gammal som gatan men den håller än, tycker jag. Rai är liksom alltid rätt. *s*



Det finns många versioner av Aicha. En av dom som jag gillar mest (förrutom originalet förståss) är Outlandish version. Samma låt men en helt annan känsla.



Och när vi ändå är inne på Outlandish, här kommer videon till deras bästa låt - Walou (som är marockanska för Ingenting). Jag blir alltid lika illa berörd varje gång jag ser den här videon, för det är så många människor här i Marocko som är beredda på att offra sitt liv för att ta sej till Europa. Snälla, kolla på videon och försök förstå att dom som tar sej in illegalt i Europa inte är några hemska brottslingar utan dom allra, allra flesta är barn, ungdomar och unga vuxna som drömmer om ett värdigt liv med lite guldkant på tillvaron. Videon är inspelad i Tangier.



Ännu en låt som ger mej gåshud - Desert Rose med Sting och Cheb Mami. Den som kom på idén att dom skulle sjunga den här låten borde få nått pris, deras röster passar så bra ihop. Den här låten tröttnar jag aldrig på....



Cheb Mami är väldigt stor inom rai. Jag tycker att han har en underbar röst med ett stort register (även fast han ligger ljusår efter Khaled, men så är ju också Khaled "le roi du rai"). Dansa kan han däremot inte alls. Samira Said är en av arabvärldens mest kända sångerskor och här sjunger dom en duett som har varit en av mina favoriter i många år nu:



Men min allra, allra största idol är Joaquín Sabina. Det är en kärlek som har hållit i sej i 20 år nu, ända sedan mitt första år på universitetet då jag för första gången hörde Princesa. Sabina är nog Spaniens bästa låtskivare genom tiderna, en nutidspoet som verkligen lyckas fånga det goda och det dåliga med Madrid och Spanien i allmänhet.



Sabina rör sej fritt mellan en massa olika musikstilar och har sjungit ihop med dom största inom spansk/latinomusik. Här kan ni se en duett med Rosario Flores, dotter till Lola Flores (en av Spaniens största folklore-divor). Den här låten är så otroligt bra!!!!!!!!!!!!!!! Fast just i den här videon ser Sabina lite .... hm... udda ut... *asg*



Att surfa runt på YouTube är ju hur kul som helst! Jag har hittat många guldkorn, men det som gjort mej riktigt, riktigt lycklig är upptäckten av den här videon:



El Último de la Fila är, tillsammans med Sabina, en sammanfattning av min universitetstid. Och just den här låten, Aviones Plateados, den första låten jag hörde med El Último och trots att det var 20 år sedan kan jag fortfarande texten utantill. *sjunger högt och falskt och känner mej lika lycklig som Ferdinand under sin korkek*

För er som kan spanska så hittar ni i texten till den här låten förklaringen till varför min äldste son heter som han heter. *s*



Innan jag flyttade till Spanien var Miguel Ríos en av mina största idoler. Här kan du se honom tillsammans med Manolo García i Insurrección, en gammal El Último-låt, som alltid är lika aktuell.



Nu när jag visat er min musiksmak utmanar jag er andra bloggare att göra likadant! Titta in på YouTube, sök upp era favoriter och låt oss se & lyssna på det ni gillar.

Inga kommentarer: