torsdag, april 26, 2007

Tittar fram...

Jösses, vad länge sedan jag uppdaterade sist! Det är nästan snudd på rekord.... Jag är inte sjuk, jag har inte brutit armen, barnen mår bra. Allt är faktiskt helt okey när jag tänker efter. Jag har bara fruktansvärt fullspikade dagar just nu.

Här följer en kort sammanfattning av veckan, för er som undrar hur en hemmamamma kan ha så fullt upp.

Natten till måndagen satt jag uppe och förberedde anteckningar till lördagens lektioner. Det blev totalt knappt 2½ timmars sömn den natten. På måndagen var jag lite zombielik men var tvungen att bli klar med anteckningarna. Och vips hade dagen rusat förbi!

På tisdagen var jag inne i Tetuán hela dagen. Jag åkte hemifrån redan 7.30. Jag gick och fikade med en kompis. Det var nog nästan ett år sedan vi senast kunde sitta ner i lugn och ro utan barn och fika ihop ute på stan. Sedan träffade jag min svägerska S för hon skulle följa mej till skräddaren. I förra veckan köpte jag billigt tyg till 2 jellabor när jag var i Ceuta. Min svägerska har stenkoll på allt som har med skräddare och mode att göra så jag visste att det var ett smart drag att gå med henne. Jag har aldrig varit hos en skräddare tidigare så det kändes lite ovant att diskutera modeller och sömmar när jag knappt kan nått alls om jellabor. I morgon ska jag dit för provning och förhoppningsvis kan jag hämta ut mina första måttbeställda jellabor i slutet på nästa vecka. Efter skräddaren släpade min svägerska iväg mej till city, för hon tycker att jag behöver en Total Makeover. Det tycker min bästis här också... Hm.... Undrar varför...? *s* Så S övertygade mej om att jag bara MÅSTE köpa nya skor. OK, det blev 2 par... Sedan måste jag ha en ny väska, givetvis. Jag som är så nöjd med min väska som jag köpte i en "Kinaaffär" i Ceuta för 6 euros... Den duger visst inte alls, om man ska hänga med i modet. Ibland är det bra att shoppa med en svägerska som har stenkoll på mode och priser, för första budet på väskan var 350 DH, som min svägerska lyckades sänka till 180. Ojojoj, det blev ett djupt hål i ekonomin men hjälp vad jag ska bli snygg i sommar med mina nya jellabor, skor och moderiktig väska - öööh, och jag som inte hänger med i modet ett dugg. Men nähepp, L och S verkar vara i maskopi med varandra... Makeovern tar inte slut än.... För på något märkligt sätt har jag lyckats beställa tid för ansiktsbehandling till i morgon... JAG på skönhetssalong...? Bara tanken får mej att skratta. Det är nästan så jag nyper mej i armen. Är jag på väg in i någon 40-årskris eller nått? Eller har jag bara insett att man måste ta hand om sej själv för att kunna ta hand om andra?

I går, onsdag, gjorde jag en riktigt stor kraftansträngning och storstädade hela lägenheten (förrutom G:s rum, för det är en oberoende skräpenklav). Nu snackar vi inte om något duttande utan riktig ordentlig städning... Det var JOBBIGT och tungt men det blev himla snyggt när jag blev klar. Nu skiner mitt hem, åtminstone i några timmar till...

Idag har vi varit i Ceuta igen. Idag kom vi över gränsen nästan i vanlig fart. SKÖNT!!! Solen sken och det var en bra bit över 20 grader varmt. Jag var definitivt inte vårklädd så jag svettades som bara den. Det känns som det är läge att börja gå igenom vårkläderna. Jag passade på att köpa rätt mycket saker - igen... Mest saker till hemmet, bl.a. 3 jättefina krukor som jag ska ha i matrummet och plantera basilika och timjan i. Perfekt att ha på bordet och kunna nalla ifrån närhelst man känner för det. Jag köpte också nya finkläder till barnen - shorts, underlinne och skjorta för 5 euro. Mest tid ägnade vi åt den så vanliga sysselsättningen i Ceuta - jakt på parkeringsplats. I vanliga fall brukar vi lämna bilen i ett garage i city och shoppa i lugn och ro, men sedan dom flyttat posten till andra sidan stan måste man ju parkera i det kvarteret och det är nästan omöjligt att hitta någonstans att parkera.

I morgon ska jag alltså på ansiktsbehandling. Det känns lite småläskigt, för jag har aldrig varit på nått sånt tidigare. Tydligen ska hon t.o.m. leta pormaskar i öronen... *blä* Det känns lite äckligt... Förhoppningsvis så får jag lite snyggare hud efter behandlingen och kanske också tips på någon hudkräm jag kan köpa. Det är kanske dags att satsa på nått sånt? Och sedan är vi bjudna på lunch hos S och frammåt kvällskvisten ska vi till skräddaren för att prova mina nya jellabor. Thérèse bad mej för en tid sedan visa foto på mej med jellaba. Japp, det kommer så snart jag fått hem mina nya kläder.

Nu är klockan 21.20 och jag BORDE diska. Nu när det blivit varmare får man annars invasion av myror och kackerlackor om man lämnar odiskad disk i hon och smulor på golven. Nu gäller det att hålla ordning hemma! Men just nu ORKAR jag bara inte! Jag ska ta och läsa igenom mina anteckningar istället och se om det är nått som måste ändras. Bara 2 dagar kvar nu, sedan är mitt uppdrag slutfört.

Jag ska försöka få upp EFIT-bilderna nästa vecka och jag hakar givetvis på Tolkens inläggskedja även denna månad. Jag är snart tillbaka!

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Skönt att du är tillbaka , du var saknad. Ser fram emot att se dig i jellaba och hoppas ansiktsbehandligen var bra. Jag har heller aldrig varit på nåt sånt men det är ju mer än 4 år till jag fyller 40(års-kris;)

Anonym sa...

Låter som en hektisk dag och jag blir alldeles matt när jag läser om allt du gjort.
Kan bara säga att ansiktsbehandling är som en dröm - att bli ompysslad är ju jätteskönt. (men...jag har ju passerat 40 så det kanske har med det att göra?)