söndag, juli 08, 2007

Mer om Australien

Adelaide är en annan del av Australien som jag skulle vilja besöka. Det verkar vara en charmig liten stad med ca en miljon innevånare, belägen i södra delen av landet. Det tar bara 2 timmar med flyg från Sydney. Här är det inte surfing och vilt nattliv som gäller utan bland sevärdheterna räknas bl.a. den Botaniska trädgården och utflykter till Kangaroo Island, Australiens tredje största ö.

Året runt hålls en stor kulturfestival i Adelaide, kallad the Adelaide festival med bl.a. teater, dans, konserter och annan musik. I festivalen ingår också en Cabaretfestival och en gitarrfestival. Det finns givetvis även en massa underhållning för barnen. Om jag någon gång kommer iväg till Australien är det här nått jag verkligen inte vill missa! Skulle jag varit där nu hade jag gått på Aboriginal art at the Sunday Arts and Craft Market, för jag gillar verkligen den australiensiska urbefolkningens konststil.

Prisvärda hotell i staden hittar du bl.a. i Glenelg och City Centre.

Detta är ett sponsrat inlägg.

2 kommentarer:

Maria Agrell, Barcelona sa...

Jag bodde ett år i Adelaide och har varit där tre gånger sedan dess.

Det tar 2 nästan 3 timmar med FLYG till Sydney. Definitivt inte med bil kära vän.

Åkte buss nästan TVÅ DYGN för att åka från Adelaide till Sydney!!!

Adelaide som stad är trist, men utanför är det fantastiskt.

Vindistrikten uppe i Barossa Valley är ett måste och stränderna söderut på halvön är helt ljuvliga - om du inte badar på kvällstid då de livsfarliga vita hajarna simmar omkring och väntar på att få smaka en tugga av en förvirrad turist.

Nejma sa...

Hoppsan!

Ja det var ju lite skilllnad. *s* Jag har ju aldrig varit där, så jag grundade mej bara på informationen jag hittade på nätet. Dom har kanske åkt med någon superdupersnabb bil, typ Kit. *asg*

Ska rätta till det, för jag vill inte ha några fel på min blog. Tack!

/Nejma