måndag, juli 09, 2007

Första kursdagen

Så där! Nu har jag klarat av den första spanskalektionen. Det gick så där... Ärligt talat, det var rätt kaotiskt. Det är bara 8 personer som betalat avgiften än så länge och av dom var det bara 6 stycken som kom på första lektionen. Hm.... Det är svårt att dra igång kurser här, folk är inte speciellt punktliga om man säger så. Det vanliga är tydligen att komma samma dag som lektionerna börjar och skriva in sej, gärna mitt under pågående lektion. Det är bara att gilla läget och räkna med att det kommer att droppa in folk lite nu och då under veckan. Fattar folk inte att dom förlorar lektioner och pengar på att dyka upp 3 dagar in i en intensivkurs?

Vi hade ett test idag för att dela in eleverna i 2 grupper - totala nybörjare och i princip nybörjare. Testet gick så där. Jag har inte rättat mina elevers test ännu men uppdelningen blev rätt uppenbar - 2 elever kan absolut ingen spanska alls, en har läst i flera år och behöver träna konversation och hörförståelse och de andra tre ligger nånstans mitt emellan. Så vi skummade igenom testet och tog 3 elever var.

Lektionen som följde var rätt mysko. Hur håller man en gemensam lektion när nivåskillnaderna är så stora? Det vete fåglarna om någon öht fick ut nått av lektionen vi försökte improvisera. Det var en nyttig erfarenhet för mej. Det här är ett misstag som jag INTE gör om igen.

I morgon drar de riktiga lektionerna igång. Idag vill jag förbereda så många lektioner som möjligt, så att jag får kvällarna lediga (utom då jag håller i datalektionerna) för barnen - och jag! - behöver få lite strandliv också. Det är ju trots allt sommar och VARMT!

Barnen hade haft jättekul på sin franskalektion. Vi har varit ock köpt nya block och en fin gummibandsmapp åt dom, så dom ska ha någonstans att lägga sina papper. Dom LÄNGTAR till morgondagens lektion! Det är ett bra betyg för deras lärare. Han är en jättetrevlig kille från Spanska Guinea (Afrika) och en av mina flitigaste elever på datakursen. *s* Det är rätt kul att ha kollegor som elever och kollegor som lärare till ens barn.

Nej, nu väntar böckerna på mej! Min chef kom i morse med ÄNNU en bok som kan vara bra att läsa igenom och ha i åtanke när jag förbereder lektionerna. Huvva! Nu har jag 5 böcker plus EN MASSA antecknigar som jag jonglerar med. Men en sak är klar, den här sommaren kommer jag att få en massa ovärderlig erfarenhet som kommeratt hjälpa mej både i mina studier och i mitt framtida jobb som lärare.

3 kommentarer:

Sofia Eriksson sa...

Så skönt att första lektionen är gjord nu! Jag tror att du kommer att grejja det där galant!

Vad knasigt att betala och sen inte dyka upp, och att anmäla sig och sen varken betala eller dyka upp.

Kram! Sofia

Anonym sa...

Riktigt bra stämning på din sida. Så ska en blogg se ut!

Nejma sa...

Sofia - Jag slutar visst aldrig att förvånas över marockanernas punktlighet - eller rättare sagt, brist på punktlighet. Dom 2 som inte kom igår kom inte idag heller och av dom 6 som var där igår dök 1 inte upp alls och 2 kom lite drygt 1 timme för sent, till en 2-timmarslektion!

Erik - Välkommen hit och tack för dina snälla ord! Nu blev jag riktigt glad. :-)

/Nejma