torsdag, juli 05, 2007

Har jag semester?

Jo, oficiellt har jag ju det.... Killarna har sommarlov och jag jobbar inte den här veckan, så då borde ju allt vara frid och fröjd -eller? Jo,om man bortser från det faktumet att jag börjar jobba på måndag igen, en helt ny kurs, ett nytt ämne, en ny tidsram.... PLUS en nygammal kurs i data 2 kvällar/vecka. Ojojoj, hur ska detta gå?

Den nya kursen är en intensivkurs i spanska för folk som läst minst 1 termin spanska tidigare. Det betyder att det i värsta fall kan bli elever som läst 1 år tillsammans med elever som läst 4 år. Hur får man det att gå ihop? Vi ska arbeta med en bok som man i vanliga fall går igenom på en hel termin eller mer, vi ska försöka hinna igenom hela boken, 15 kapitel + 3 repitionskapitel. Och iom att bokens material inte är riktigt heltäckande för mina blivande elevers behov kommer jag att behöva komplettera med annat material, men pga skolans begränsade ekonomi finns det inga resurser för varken videofilm eller annat kul, pedagogiskt material. Så just nu söker jag med ljus och lykta för att hitta kompleterande material. Till på måndag måste jag ha hela första veckan planerad, med "körschema", övningar och extra material.

I morgon har vi möte på jobbet för att detaljplanera juli månads kurser. Så inför mötet i morgon ska jag ha skumläst en bok, skrivit rent en massa anteckningar och skrivit ihop en resumé av bok + anteckningar. Och efter lärarmötet har jag ett annat möte, för jag sitter med i redaktionen för skolans tidning som kommer ut en gång/år. Det slutar inte här.... Jag är dessutom tekniskt ansvarig för att lansera en blog om skolan.... HJÄLP!!!!!

Den här gången får jag betalt för mitt jobb. Det blir inga större belopp, mest en symbolisk summa, men det är i alla fall en början på mitt yrkesversamma liv här i Marocko. Och om allt går bra kommer jag att kunna ha minst en grupp till hösten, vilket kommer att ge mej ett litet tillskott till kassan varje månad.

Kl är nu 23 och jag borde sitta med näsan i boken. Det är i det närmaste omöjligt att jobba med killarna hemma. Så fort dom har långtråkigt börjar dom bråka. Jag kan ju inte gärna låta dom spela Nintendo eller glo på TV hela dagen, eller hur? Så dom måste sysselsättas.... Och då försvinner ju min arbetstid....

Idag har jag försökt trötta ut dom, men det lyckades inget vidare. Vi var 3 timmar på stranden på morgonen, innan vi gick hem igen för frukost. På kvällen var vi ute och promenerade i närmare en timme. Det konstiga är att killarna inte blir ett dugg trötta men jag blir totalt slutkörd.... Och det är ju jag som borde plocka fram böckerna och jobba efter dom har somnat. Och som borde stiga upp tidigt och städa, för mitt på dagen är det på tok för varmt för att städa. Till och med nu är det så varmt inne i sovrummet att svetten rinner trots att jag bara sitter på sängen och bloggar. Fast det är också extra klibbigt och varmt idag - det blir kanske åska i natt. Det var röd flagg på stranden idag, så det blev bara plaskande i vattenbrynet och sandslottsbyggande plus badbollssparkande. Men jag blev trött i alla fall, jag är nog inte van vid all frisk luft man får på stranden. Vi har ju varit där varje morgon den här veckan, mellan 2 - 3 timmar varje gång.

Nej, nu är det dags att greppa böckerna och säta igång och jobba lite innan jag smälter bort eller somnar med huvudet på datorn.... Morgondagens möte kommer allt närmare...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte om det är något mindre stressigt att bo i Marocko ;)) Och allt blir ju så mycket jobbigare i värmen, men man blir ju piggare o gladare av sol ljuset.

Nejma sa...

Hejsan MariaD!

Haha, nej, det är nog inte så stressigt för dom allra flesta. Det är bara jag som inte klarar av att vara sysslolös så därför drar jag igång en massa olika projekt.Dom allra, allra flesta lever ett mycket lugnare liv här än normalSvensson i Sverige. *s*

Värmen tycker jag annars är helt okey. Det jobbiga är den höga luftfuktigheten. 28 grader här är mycket jobbigare än 35 grader i Granada, t.ex. Jag avskyr att svettas!

/Nejma