tisdag, juli 31, 2007

Rabattkuponger och andra sätt att handla billigare

Jag tror att dom allra flesta gillar att handla billigt och få pengar över i plånboken, eller hur? Om man kan köpa en vara för 10 kronor eller för 15 så väljer man väl hellre den för 10, förutsatt att det handlar om samma märke, modell och kvalitet och att man slipper ta sej till någon liten mysko affär ute i Långtbortistan, eller är jag ute och cyklar? Extrapriser är ju lite luriga på så sätt, för ofta har affären i fråga bara några få exemplar av varan dom annonserar och när den är slut är den slut. "Med reservation för slutförsäljning" brukar det stå längst ner på alla reklamblad man får hem i brevlådan. Taskigt läge när man har åkt långt eller stigit upp i ottan i förhoppning om att göra ett klipp och blir utan vara för att den är slutsåld, trots att man är kund nr 11 som kliver in i affären. *morr* Det har hänt mej MÅNGA gånger kan jag säga och är lika frustrerande varje gång.

Rabattkuponer är ett kapitel för sej i jakten på billiga priser. Jag vet, många suckar över alla dessa rabattkuponger som ska klippas/rivas ut, tagas med till rätt affär och kommas ihåg i kassakön. Och att vara den som står där i kön med handen full med kuponger kan vara pinsamt, för resten av kön brukar stöna och vrida sej av otålighet för att en sån där jobbig snåljåp ska handla köttfärs 50 öre billigare. Jag ska villigt erkänna att jag gillar rabattkuponer och brukade klippa ut dom ur reklambladen och veckotidningarna. Men oftast hamnade dom i väskan/plånboken och blev kvar där. Dels av ovan nämnda anledning men oftast för att jag helt enkelt glömde bort att plocka fram dom. När jag städade väskan brukade högar av rabattkuponger komma fram ur sina gömställen längst ner i väskan.

En sak som jag har tänkt på när det gäller rabattkuponger i Sverige är att det oftast handlar om småsummor, man kan max tjäna några kronor på varje rabatterad vara. Det gör att det inte alltid känns värt besväret att leta kuponger i tidningarna/reklambladen, klippa ut dom, stoppa ner dom i väskan/plånboken och komma ihåg att plocka fram rätt kupong i rätt affär med rätt vara i kundkorgen och inom rätt tidsrymd.

I USA däremot verkar rabattkupongerna vara en del av en livsstil. Det finns företag som lever på att göra reklam för olika rabattkuponger. Coupon Chief.com är ett sånt företag. På förstasidan hittar man massvis med olika erbjudanden. Vad sägs om rabatt på 123 Inkjets hela sortiment? Det kan ju faktiskt bli en del pengar om man köper en ny skrivare eller en massa bläck. Bläck är ju superdyrt nu för tiden. Arkivansvarige på jobbet köpte en billig skrivare för ett tag sedan. Allt var frid och fröjd tills han behövde köpa nytt bläck. Det skulle gå på nästan dubbelt så mycket som själva skrivaren! Så det slutade med att han köpte en ny skrivare.... Toshiba har ett erbjudande som är ännu bättre - först får man rabatt om man handlar på nätet och om man skriver in en rabattkupongskod drar dom av ytterligare 50 dollar. Jag känner folk i USA som sparat tusentals dollar på att handla scrapsaker med hjälp av kuponger. *avis* Jag vill också ha kuponger för scrapsaker!!! Eller, det är kanske lika bra att jag inte har några såna i handen när jag är i närheten av en scrapaffär för då skulle jag väl bli totalt ruinerad. *s*

Om jag jämför vad jag hört/läst om rabattkuponger i USA så verkar det vara ett stort fenomen där. Tydligen är kupongerna inte lika beroende av att man handlar i en viss affär eller en viss vara. Giltighetstiden verkar vara mycket längre också. En del kuponger verkar ju gälla i ett år eller ännu längre! Det vore nått för svenska affärer att ta efter. För nått som gör mej tokig på matreklamen är att tidsperioden är så snäv och att dom ofta i en och samma reklam blandar erbjudanden som gäller olika tidsperioder, så man måste ha stenkoll på ifall det var laxen som gäller den här veckan eller var det köttfärsen? Eller kanske diskmedlet? ... Hur irriterande är det inte när någon som står före en i kön har tagit fel lapp och mitt i alltihopa ska springa och hämta blomjord istället för mjöl?

Här i Marocko existerar inte rabattkuponger. Här finns ju knappt reklam heller, åtminstone inte i den bemärkelsen vi känner reklam. I de större städerna finns det säkert mer reklam, både direktreklam och på pelare och så, men här i småstäderna i norr är folk fortfarande trogna det traditionella sättet att handla. Hitills har jag bara sett reklam för Kitea (möbelkedja, en blek kopia av Ikea med dyra möbler av dålig kvalitet), Mobilia (en annan möbelkedja, med ännu dyrare möbler men kvaliteten verkar något bättre), Marjane (varuhuskedja), Bigdeal (butikskedja för accessoarer) och Yves Rocher. Det fins ett reklamblad i Tetuán som kommer ut några gånger/år, men upplagan är rätt liten och det är inte alltid man får tag på det. Där kan man hitta reklam för lokala småföretag , så jag brukar försöka få tag på reklambladet för att se vad det finns för nya företag. Men jag lär få vänta ännu några år på att få rabattcheckar i brevlådan och på scrapsaker ännu längre än så!

1 kommentar:

Anna Malaga sa...

Hej, och oj vad du står i!!
Här kommer mitt bidrag till Ordlös Onsdag. I dina trakter ;-)
http://nyttundersolen.blogspot.com/2007/08/ordls-onsdag-lite-trngt-men-med.html