onsdag, augusti 15, 2007

Med ljus och lykta

Nu när jag ska bygga om mitt kök passar det bra att surfa runt och kolla på lampor. Jag har inte bestämt mej ännu för vad jag vill ha utan surfar mest bara runt och tittar på både taklampor och vägglampor. Än så länge är jag kvar på stadiet då jag försöker välja kakel till golv och väggar. Men lampor är alltid intressanta. Kan man ha för många lampor i ett hem? *s*

Jag skulle vilja ha gott om ljus i köket. Som det är nu har jag en enda glödlampa mitt i köket och på vintern när jag står och diskar har jag ljuset i ryggen och ser knappt vad jag sysslar med. Kanske inte så konstigt då att antalet tallrikar och glas minskat rätt rejält. Jag vill ha både överskåp och underskåp och helst av allt skulle jag vilja ha någon form av belysning under överskåpen så att det blir ljust på arbetsytorna. På sommaren har jag inga problem med ljuset, det kommer in mer än tillräckligt genom köksfönstret, men på vintern känns mitt kök som en grotta. Jag hoppas vi kommer igång med ombyggnaden snart, för jag är ju som sagt var rätt less på mitt kök.

Ett annat problem som jag har när det gäller mitt kök är eluttagen. Jag har 2 uttag som det är nu, men det ena uttaget funkar bara för smala kontakter och det verkar inte riktigt säkert att använda. Jag undrar just hur många uttag jag borde ha i köket, en 4 - 5 kanske? Jag ska ju flytta ut tvättmaskinen på balkongen, som ska byggas in, så jag får en långsmal korridor på utsidan av lägenheten. Där kommer jag ju också att behöva minst ett uttag. Fast förrutom tvättmaskinen använder jag mitt enda fungerande uttag mest till ugnen som står en bit ifrån så jag måste använda förlängningssladd. Det ska bli UNDERBART att slippa ifrån alla dessa mysko lösningar för att få vardagen att fungera.

Inga kommentarer: