måndag, oktober 01, 2007

Glatt besked och ett dilemma

Jag kom in på min utbildning! Jippie, hurra!!!! Jag ska plugga Filología Hispánica, d.v.s. spanska. *s* 3 år för steg 1 och 2 år till för att få fullständig licenciatura.

Nu måste jag "bara" fixa alla papper som är kvar, göra anmälan och betala. So far so good. Problemet är bara att jag på långa vägar är klar med inskrivningspapprena och det verkar som jag behöver komplettera en del. Jag hoppas komma iväg till Ceuta och universitetet i morgon och få hjälp med att fylla i papprena. Det har ju blivit så himla modern och datoriserat numera att jag verkligen känner mej som ett stort frågetecken. Och med mitt pappersstrul (tydligen är det inte meningen att man ska påbörja en utbildning i en stad, hoppa av och sedan påbörja en ny utbildning i en annan del av landet. *suckar* Varför underlätta för studenterna?) fattar jag verkligen inte vad det är jag ska fylla i egentligen....

Och så kommer då den stora frågan - vilka ämnen ska jag välja? Vissa ämnen är obligatoriska. År 1 har 50 poäng obligatoriska ämnen, år 2 40 poäng och år 3 bara 30 poäng. Utöver dessa 120 poäng ska man läsa 40 poäng Tillvalsämnen (optativas) och 20 poäng Fritt val (de libre configuración). Sammanlagt 180 poäng på 3 år. Lite enkel matematik säger att det blir 60 poäng/år. Jag borde därför välja en extra 10-poängskurs för i år, så att ekvationen slår ut jämt.

Obligatoriska ämnen år 1:

  • Literatura Española Medieval (spansk medeltidslitteratur)
  • Latin
  • Lingüistica (språkvetenskap)
  • Teoria de la Literatura (litteraturteori)
  • Fonética y Fonologia de la Lengua Española (spansk fonetik)
Jätteroliga ämnen! Utom kanske teorin, för den verkar lite träig med mycket babbel och gnälliga litteraturkritiker. Men men.... Det blir nog bra det med. Frågan är alltså - orkar jag med ett ämne till? Hinner jag med ett ämne till? Bara latinet lär ju ta sin lilla tid, jag har ju bara läst pyttelite latin tidigare och i den här kursen förutsätter dom att man har en rätt bra grund att stå på. Jag har ju lite annat att pyssla med också under året. Men om jag inte tar nått tillvalsämne i år så innebär det att jag kommer att behöva läsa 70 poäng nått annat år. Och det blir ju tufft det med.

År 2 läser vi följande obligatoriska ämnen:
  • Morfosintaxis de la Lengua Española
  • Literatura Española del Siglo de Oro
  • Lengua Extranjera; Lengua Inglesa
  • Cultura Grecolatina
Jag behöver ju inte oroa mej direkt för engelskan, så de kursen är väl mest en formsak. Jag kan kanske t.o.m. få det ämnen godkänt med mina tidigare universitetspoäng. Så här skulle jag nog rätt lätt kunna klämma in en extra kurs, dvs 40 obligatoriska poäng + 30 tillval/fritt val, totalt 70.

År 3 har följande obligatoriska ämnen:
  • Semántica y Lexicología de la Lengua Española
  • Literatura Española Moderna y Contemporánea
  • Introducción a la Historia de la Lengua Española (5 p.)
  • Literatura Extranjera: Literatura Inglesa (5 p.)
År 3 ska jag alltså läsa 30 poäng tillval/fritt val. Och om jag nu misslyckats med nått ämne tidigare år så ska det tentas av under detta år, så jag kan gå vidare till år 4 (om jag väljer att läsa vidare) med alla poäng som krävs.

Inga kommentarer: