onsdag, oktober 31, 2007

Lilo, Stitch och hula

Min äldste son är tokig i filmerna om Lilo & Stitch. Vi har dom på DVD och det är ett under att dom inte blivit utslitna redan för periodvis kan han se samma film 10 gånger på en vecka. Dessutom har vi ett antal avsnitt inspelade från Cartoon Network. Han kan alla dialogerna utantill.

Filmerna om Lilo & Stitch utspelar sej på Hawaii. Lilo är en vanlig tjej som bor med sin storasyster efter att mamman dött. En dag skaffar hon sej en hund. Fast det är ingen vanlig "hund" utan en utomjording som spelar hund för att inte dra till sej uppmärksamheten. "Hunden" är Stitch och Lilo och han blir snart oskiljaktiga. Sedan är dom med om en massa spännande äventyr. Det här är filmer jag verkligen rekomenderar för dom är spännande, roliga, visar hur viktigt det är att ha en "ohana" (familj/vänkrets) som stöttar dej när det är jobbigt och någon att glädjas med när det går bra.

Nu vill B lära sej dansa hula, som man gör på Hawaii. Dansar killar hula? Var hittar jag en hulalärare i Marocko? Kanske finns det någon danskurs på nätet? Någon som vet?

Hawaii och de andra öarna verkar vara väldigt mysiga. Fast kanske inte så paradisiska som dom var för 100 år sedan. Det är säkert väldigt exploaterat där numera. Men när jag kollat runt lite på Hawaii real estate så verkar det finnas rätt gott om fina bostäder man kan köpa. Även på de andra öarna finns det bostäder till salu, t.ex. Oahu real estate och Kauai real estate. Nu har jag iof inte tänkt jag ska köpa ett hus där, jag har så det räcker med huset jag har idag, men det kostar ju inget att dagdrömma lite.

Just Hawaii tror jag är ett ställe som väldigt många har en relation till, utan att man ens varit där. För mej är det Magnum som ploppar upp i huvudet när jag tänker på Hawaii. Kommer ni ihåg honom? Privatdeckaren med mustasch och en kompis som var helikopterförare. Som bodde i ett stort hus som tillhörde Mr. Masters, som man aldrig fick se. I huset bodde också en sur butler som alltid jagade Magnum. Åh, vad mycket minnen! Märks det att Magnum var en av mina favoritserier? Undrar om den går fortfarande... Häromdagen upptäckte mina barn The A-Team/Equipo A. Det är en annan gammal goding. Det finns många serier som jag inte skulle ha nått emot att se i repris. Fast när skulle jag hinna se dom???

Inga kommentarer: