tisdag, oktober 30, 2007

Lära ut engelska

I år har vi 2 engelskalärare på jobbet. Ingen av dom har engelska som modersmål. A är marockan och M kommer från Guatemala. M är ny i gänget, A jobbar sitt andra år. Det verkar som engelskan är på frammarch för jag tror deras grupper är rätt fulla redan. Om efterfrågan fortsätter öka så här kanske jag försöker få en grupp i engelska med till nästa år.

En sak som jag är fascinerad över är hur dåligt uttal många engelskalärare har. Min G läser engelska i skolan och den läraren han hade i fjol hade ett FRUKTANSVÄRT uttal! Det blev riktigt jobbigt till slut, för när G kom hem och stolt berättade att han lärt sej ett nytt ord fattade jag aldrig vad han sa. :-( Och en gång gjorde jag misstaget att prata engelska med läraren. Det gör jag aldrig om igen. *ryyyyyyser*

Jag önskar att alla engelskalärare i Spanien och Marocko (finns säkert fler länder med pinsamt dåliga engelskalärare) fick chansen att tillbringa en period i nått engelskspråkigt land. Det skulle göra underverk med elevernas språkkunskaper.

Skulle jag få välja skulle jag resa till London. Min engelska är lite ringrostig eftersom jag så sällan pratar det numera. Jag får nog försöka träna lite med A & M i år. I brist på resor alltså. För tyvärr så finns det inga planer på en språkresa i år. *suckar* Inget British Museum, inget Botanic gardens, inga guidade promenader genom London, inget vaktbyte vid Buckingham Palace. Oh well, jag får väl dricka mitt 5 o'clock tea här hemma istället då. Det är ju rätt okey det med.

2 kommentarer:

Admin sa...

Vi kan väl skicka de thailändska engelskalärarna till England också, please! Dom är ofta skrämmande dåliga! T.o.m på TV-lektioner hör man: She go to sachool. They have a big house, with many loom!

Vojne vojne som vi säger :-)

Nejma sa...

Haha Maleé. Det går kanske att få grupprabatt om vi skickar alla marockanska, spanska och thailändska engelskalärare på kurs samtidigt? Sjappy sjolidaj alla engelskalärare. ;-)

/Nejma