tisdag, oktober 30, 2007

Lektionsförberedelser

I dag var det terminsstart på mitt jobb. I morgon börjar jag jobba igen. Två kvällar/vecka ska jag undervisa i Spanska 2, vilket är mellannivån. Som det ser ut just nu har vi ingen Avancerad men det är möjligt att vi startar upp en sådan grupp,om det finns 3 eller fler elever med den nivån.

Jag var lite orolig att jag inte skulle ha några elever i år, för det gick trögt i början. Fram till för en vecka sedan hade jag bara en endaste elev, men nu har det tickat på rätt bra. Nu ikväll var det 15 elever i min grupp. Fast det är inte säkert att det verkligen blir så många, för den här veckan har vi nivåtest och försöker kolla av så att alla elever hamnar i rätt grupp. Så det kan mycket väl innebära att jag får fler eller färre elever. I vilket fall som helst så blir det en ny erfarenhet för mej, för i somras hade jag bara 5 elever i gruppen, så det blir rätt stor skillnad rent pedagogiskt. Men det ska bli vansinnigt KUL! Lite nervöst och pirrigt är det, för tänk om jag gör bort mej totalt första dagen? Egentligen oroar jag mej inte såååå mycket för det, för jag är känd för att spela teater på mina lektioner. Jag hoppar och studsar, viskar och skriker, sliter mitt hår och grimaserar. *s* Allt för att få eleverna att lyssna och ta in det jag säger.

En sak gör mej lite irriterad just nu. En av böckerna jag behöver har försvunnit. Vi har ett gäng med böcker i lärarummet som vi kan jobba med. Lånar man hem någon bok skriver man upp det på en lista och bockar av när man lämnat tillbaka boken. I somras jobbade jag med en bok som heter "Curso de español para extranjeros, ELE, Inicial 2". En väldigt bra bok. Dessutom har jag ju jobbat mej igenom boken och förberett alla lektionerna. Helt perfekt! Bara att plocka fram mina anteckningar och kopiera. Inför varje lektion tar vi kopior till eleverna. Ja, jag vet! Inte lagligt i Sverige men en nödvändighet här i Marocko. Skulle vi kräva att eleverna köpte sina egna böcker skulle vi inte ha några elever alls, för böcker är dyra och vi kan bara ta minimalt med betalt för kurserna så att fler elever har en chans att studera. Vi i lärarkåren blir ju definitivt inte rika på att undervisa och det går inte att ha detta som huvudsyssla utan vi jobbar för att vi vill att våra elever ska få en chans till en bättre framtid. I alla fall, en av böckerna jag behöver, den med alla uppgifterna, är borta! Inte står den uppskriven i lärarpärmen heller. Så antingen har någon lärare lånat den och glömt att skriva upp den eller så har den blivit stulen. Oavsett vilket är det himla frustrerande för vi har bara det exemplaret och jag BEHÖVER ju den för mina lektioner. Det är dessutom bara jag som undervisar i Spanska 2 i år.

Lösningen? Att jag väljer en annan bok. Åtminstone tills vidare. Så nu har jag valt "Gente 2" som inte alls är lika bra men ändå aningen bättre än dom andra böckerna vi har. Och jag får börja om från 0 och förbereda lektioner. *morr* Jag håller på med lektion 3 nu. Jag vill förbereda åtminstone 2 veckor i taget, för man vet aldrig vad som kan hända och jag HATAR att gå till lektionen och inte känna mej förberedd. Och där försvann min pluggkväll....

Förresten, ett länktips: Instituto Cervantes. Dom har en hel avdelning med information, övningar, spel och annat för spanskastuderande. Jag hämtar en hel del material därifrån till mina lektioner.

Inga kommentarer: