söndag, oktober 28, 2007

Plugga med barnen hemma

Jahapp, så var jag då heltidsstuderande....

I onsdags kväll kom jag ÄNTLIGEN in på skolans forum. Det är lite rörigt och jag håller fortfarande på att lära mej hitta bland alla grejer, länkar och funktioner. Jag jobbar också på att hitta några att plugga med, för det blir mycket enklare att vara disciplinerad när man vet att det finns andra som sysslar med samma och som sporrar en att hålla takten. Att plugga på distans är ju lite speciellt iom att man inte har några lektioner/föreläsningar att gå på och ingen som kollar att man hänger med. Frihet under ansvar minst sagt.

Hitills går det så där.... Jag har gjort klart 2½ tema vilket är på tok för lite för att hinna klart med allt i god tid innan proven i slutet av januari. Det känns lite stressigt. Det är ju ingen barnlek jag har gett mej in på. Men men, jag ska köra stenhårt så fort jag fått tag på alla böckerna. Jag har fortfarande 4 böcker kvar, varav 2 är textböckerna i 2 av ämnena, så jag kan inte göra så mycket i de ämnena än. I stället får jag försöka satsa på de andra 3 och läsa den obligatoriska literaturen (Mio Cid, Los Milagros de Nuestra Señora och Libro de Buen Amor).

Den här veckan skulle jag verkligen behöva hårdplugga, för att hinna ikapp de andra. Men barnen har ledigt från skolan. I vanliga fall är det bara mysigt att kunna slappa och mysa med barnen och hitta på roliga grejer med dom, men den här gången är tajmingen verkligen helt fel. Så vi får se hur mycket jag får gjort.... Jag hoppas dom kan sysselsätta sej själv en del, och inte bara glo på TV. Och så får dom hänga med på allt jag måste fixa. Det ska nog gå bra, bara jag lyckas hålla dom aktiverade hela tiden. Så fort dom har tråkigt börjar dom leva rövare. Har ni några tips? Dom har en pyssellåda med alla möjliga grejer i, den ska jag plocka fram i eftermiddag. Dom borde kunna hålla sej sysselsatta i några timmar med den. Och fr.o.m. nu är det dom som får ha ansvaret för att plocka iordning efter sej också. Det måste dom klara, dom är ju "stora" nu.

Förkyld är jag också. Är det inte typiskt? Så fort man har fullt upp kommer förkylningen som ett brev på posten. Fast det är klart, vädret har slagit om och är numera höstmulet, regnigt och fuktigt. Vintertäckena är på plats i sängarna. I övrigt har jag inte hunnit göra så stora förberedelser inför den nya årstiden. Jag väntar ju tålmodigt (nä, inte riktigt...) på snickaren och mina köksmöbler. Så fort den biten är avklarad blir det ju snurr på saker här hemma och vi kan ÄNTLIGEN få tillbaka vårt hem. I morgon ska barnen och jag gå och kolla vart gubben tagit vägen...

Nu leker barnen snällt så jag ska passa på att plugga en stund. Vi får se hur många minuter dom klarar att leka utan bråk. *s*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med studierna.Det ordnar nog sig ska du se.

Nejma sa...

Tack Vickan! Jag hoppas det. På nått stt MÅSTE jag ju få det att funka.

/Nejma