måndag, november 12, 2007

Hurra för dammsugare!

Dammsugaren måste väl ändå vara ett av världens bästa uppfinningar? Tänk vad lätt det är att ta en svängom med snabeldraken och vips har man ett rent hem. Idag hann jag med att dammsuga vardagsrummet (den delen som inte är full med lådor och möbler vill säga), matrummet, sovrummet, G:s rum, köket och hallen på lite drygt en kvart. Hade jag städat på traditionellt marockanskt sätt hade jag nog bara sopat matrummet på den tiden. På onsdag tar jag mej en tur i B:s rum och badrummet, svischar mej igenom lägenheten med moppen och så är veckans städning klar!

Jag har haft dammsugaren i över ett halvår nu och under hela den tiden har jag använt samma påse. Japp, trots ombyggnaden och allt dammet så hade jag aldrig bytt påse. Jag har nämligen letat mej halvt vansinnig efter dammsugarpåsar till min modell. Jag har varit massvis med gånger på affären där jag köpte dammsugaren och svaret är alltid det samma - "påsarna är beställda och kommer nog nästa vecka". T.o.m. min man har varit inblandat i letandet. Häromdagen blev jag nyfiken och tänkte jag skulle ta mej en titt inuti dammsugaren för att se om jag kunde trixa till nått så jag kunde återanvända påsen som kom med dammsugaren. Gissa om jag blev förvånad när jag upptäckte en plastklämma på påsen. Det visade sej att min dammsugare har en sån där påse som man tömmer själv, sköljer av och sätter tillbaka. Livstidspåse alltså. Kunde dom inte sagt det i affären? Instruktionsboken gav inte heller mycket information för det är samma häfte till alla modeller, oavsett vilken sorts påse dammsugaren har. Men nu vet jag. Och efter ett antal hostattacker lyckades jag få påsen tom och jag tvättade av den. Den var definitivt i behov av rengöring. *urk* Nu spinner dammsugaren som en katt igen och städar som aldrig förr.

Trots att jag kommer så bra överens med min dammsugare så ska jag ändå skaffa en städerska som ska komma en dag/vecka och ta hand om grovstädningen - torka fönster, torka kakel, fixa med soffan (marockanska soffor kräver lite mer jobb än västerländska), torka damm... Det kan ju vara skönt att leja bort sånt tråkigt jobb. Och ett välkommet tillskott i städerskans plånbok.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tjejen, ibland lönar det sig att undersöka apparaterna :-)

Sofia Eriksson sa...

A köpte också en sån dammsugare nu när jag var nere. Han lämnade dock tillbaka den för han hade bett om en dammsugare med vattenbehållare istället för påse, men fick en sån med rengöringsbar påse. Tror dock inte att det finns såna med vattenbehållare där, så jag ska säga att det nog är bra att köpa en sån han köpte iaf. :)

Skööönt med städerska! A hade inte haft nån på någon månad, så du kan ju gissa hur det såg ut hemma hos honom. Yack! Varken han eller hans kusin städade ju, men jag har köpt vanlig mopp dit (hehe, pekat o sagt att han ska köpa) o med en dammsugare så blir det ju lättare att städa. Nu hade han väl fått nys om någon pålitlig städerska iaf, o det är ju det bästa för honom såklart. :)

Kramar, Sofia

Anonym sa...

Här är en förteckning över alla som säljer dammsugarpåsar på Internet. Dammsugarpåsar.com