lördag, november 10, 2007

Stolt över mej själv

Jag börjar komma in i mina nya rutiner. Att få tid till allt jag har att göra är inte lätt, men jag tror jag utarbetat ett bra schema. Visserligen innebär det mindre datatid och inte mycket TV-tittande, men det kan jag överleva.

På jobbfronten går det bra. Första dagen hade jag över 20 elever men efter testet och diverse omstuvningar av elever och grupper har jag förlorat några stycken. Jag har ändå elever så det räcker. Visserligen får jag mindre pengar iom att jag får betalt per elev, men det gör inget. Att hålla intresset uppe hos 24 elever i 1½ timme är tufft, speciellt om man vill ha en interaktiv undervisning. Så med färre elever blir undervisningen roligare och eleverna får tillfälle att deltaga mer. Dessutom har jag äntligen valt bok. Det blir samma som jag hade i somras, för till slut dök den förlorade boken upp. Jag funderar på att kopiera boken så jag hela tiden har ett ex hemma, för framtiden. Förhoppningsvis har jag samma nivå nästa år också.

På skolfronten går det så där. Jag har missat JÄTTEMYCKET och ligger långt efter. Men jag har bestämt mej för att inte stressa och låta det påverka mej. Visst, jag har mycket att ta igen och det kommer att bli tufft att hinna igenom alla ämnen innan proven. Att jaga upp mej och tokplugga gör inte saker och ting bättre direkt, för då lär inget fastna. Så jag testar en annan metod. Att läsa i lugn och ro och försöka ta in så mycket som möjligt på första läsningen. Idag har jag t.ex. läst en halv bok om Fonetik. Visserligen inte den boken som ingår i kursen utan en lite mer kortfattad version av samma författare. Språket är mycket enklare, förklaringarna är bättre och det är inte så mycket "utfyllnadssnack". Om en stund ger jag mej i kast med andra hälften. Den här kortare versionen tror jag ger mej en bra grund inför pluggandet med den riktiga boken, för nu kan jag redan skilja på vokaler och konsonanter och vet hur ljuden bildas, plus en massa annat som ingår i kursen.

Jag har börjat läsa Mio Cid, men är inte på långa vägar klar. *suckar* I morgon ska jag chatta med min "arbetsgrupp" om just Mio Cid och då måste jag ju erkänna att jag inte är klar än. Hm... Inte så kul! Jag hoppas jag kan läsa en låååång stund i morgon, så jag kommer en bit in i boken. Att läsa på medeltidsspanska är kul men kräver lite mer tid än den moderna versionen. Jag borde kanske fuska lite och se om jag kan hitta någon nerbantad version på nätet? Då kan jag iaf delta i diskussionen i morgon och läsa klart under veckan. Fast nästa vecka måste jag börja med Los Milagros de Nuestra Señora, så jag åtminstone ligger i fas med litteraturläsningen. När det gäller teoribiten ligger jag bra mycket efter tidsschemat. Det blir till att sitta på bibblan i Stockholm i jul.

Mina mardrömsämnen i år är latin och litteraturteori. Som det känns just nu blir dom kvar till september. Fast jag ska göra ett ärligt försök så får vi se sedan hur det blir, för helst vill jag ju inte ha nått kvar till september. Roligare saker kan man ju göra på sommaren än sitta inne och plugga.

Jag har min första provperiod i januari/februari. Då tentar vi halva ämnet. Klarar man första tentan så är allt lugnt. Klarar man den inte gör man om den i september. I maj/juni har vi provperiod 2. Klarar man ämnet då och har klarat första hälften så har man fått godkänt. Annars tentar man om det som är kvar i september. Klarar man fortfarande inte av ämnet måste man skriva in sej på nytt. Det hoppas jag att jag slipper göra.

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Du är jätteduktig! Heja, heja!

Nejma sa...

Tack tack Karlavagnen! Vi får se vad resultatet blir i slutet av året.*s*

/Nejma