fredag, december 14, 2007

Från samma gata

Ännu ett foto från samma gata. Det här området kallas Catalán, för det var en katalansk man som ägde hela området förrut. Men sedan började han sälja av det och numera är ett område med både enplanshus med trädgårdar och flerfamiljshus som dom här. Typiskt för området är att gatorna är smala, på vissa av gatorna går det inte ens att köra med bil. Det är inte asfalterat i området men däremot är gatorna cementerade, vilket trots allt är bättre än bara sand som far runt.

Kolla in de ojämna trottoarerna! Varje ägare är skyldig att bygga sin egen trottoarstump och givetvis försöker man matcha trottoaren och huset, så det finns trottoarer i alla möjliga färger och höjder. *s* Typisk marockansk estetik, det finns alltid nått att upptäcka. Det gillar jag. Sedan att färgerna inte alltid matchar är en annan historia. *s*

Tidigare hade området väldigt dåligt rykte och det fanns varken el eller vatten indraget. Gatorna hade inga namn och det gick inte att skicka post till folk i området. Men det är inte längre billigt att köpa/hyra hus ens i det här området. Det har också gjort att man börjat rusta upp både hus och omgivningar och numera har gatorna namn, även om det så bara är Gata 1, Gata 2, osv...

3 kommentarer:

www.malinrocaahlgren.com sa...

Fin blogg. Intressant att läsa. Jag är ny bloggare sen 2 veckor bara. Bor själv utomlands.

Unknown sa...

Hej!

Mitt namn är Antonia Johansson och jag jobbar som redaktör på resebyrån Travelstart. Anledningen till att jag kontaktar dig är att vi söker svenskar som är bosatta utomlands och som kan fungera lite som "korrespondenter" åt oss. Jag har läst din blogg och tycker att du verkar leva ett roligt och intressant liv i Marocko som du kan dela med dig av på ett skickligt sätt. Det hade varit jättekul om ville delge dig av dina tips och tankar även på vår blogg. Se http://blogg.travelstart.se/.

Vi har även sajten Backpacking.se där jag just nu söker efter en duktig skribent i Afrika som vill skriva artiklar och/eller guider om städer där. Detta tror jag också hade passat dig.

Hör jättegärna av dig om du är intresserad.

Trevlig helg,

MVH Antonia

Anonym sa...

Hej på dig!
vilket härligt kort och tack för den utförliga beskrivningen av området!

Skönt för dig att hemtentan är insänd. Själv håller jag på att slita håret av mig för en uppsats på 10 p. Går sådär måste jag säga och det är inte bättre av att jag blivit riktigt förkyld.

Intressant erbjudande du fått i kommentaren ovan. Hoppas du nappar :-)