tisdag, december 11, 2007

Ordlös Onsdag - Kvartersbutik


36 kommentarer:

Pumita sa...

Är det en kiosk typ livsmedelsbutik? Det jag reagerar på är att man inte ser den minsta reklamskylt nånstans. Inte ens Coca Cola! =)

Cattis sa...

Hoho...ingen vaken...en stängd butik :-)
Vad finns det därinne då? Skulle gärna gå in och titta.
Häfigt "mönster" på butiken. påminner om flätade plastband...eller flätade hjärtan. Sådana som jag gjorde och hängde i granen som barn. Märklig association...mm
Ha de toppen!

Anonym sa...

Reagera likadant som puman, inga skyltar som talar om vilken slags affär det är, men man kan ju alltid gissa på en liten livsmedelaffär;)

desiree sa...

Jättefin liten affär!

Nejma sa...

Marockanska affärer är inte alltid så lätta att upptäcka. Jag ska försöka komma ihåg kameran lite oftare så jag kan visa. Många gånger är affären så liten att enda öppningen är dörrhålet. Få affärer har reklamskyltar.

Just den här bilden är tagen 7.30 i morse och affären hade bara varit öppen en liten stund. Men så där tomt och öde är det nästan jämt. Det är en stor affär i jämförelse med den vanligaste modellen här, för i just den här affären kan kunden faktiskt gå in och det finns en disk med en handlare bakom. Han säljer livsmedel, godis, schampo och andra hygienartiklar, smink, hudkräm, bröd, insektsmedel, skurborstar, klorin och andra städartiklar, nappar, kryddor och en massa annat.Och så gas givetvis. Ni ser gasflaskorna på utsidan.

/Nejma

Anonym sa...

Legohus.

Jag har en granne som kaklat hela sitt hus i skinande blankt kakel. Som den thailändska flaggan.

Detta var finare, lite.

Johanna sa...

Jag tycker att det är mycket snyggare med ett mönster på affären istället för en massa reklam!

Vad mycket roligt man får lära sig :)

Marianneekw sa...

Det var inte lätt att se att det var en butik där. Skönt på sätt ochvis att slippa alla reklamskyltar

Wickans värld sa...

En sån butik vill jag också ha i närheten... har 1 mil till närmaste...

Della sa...

Ser lite mer inspirerande ut än Ica eller Coop.

Admin sa...

Läckert ställe. Dit vill man gärna gå och shoppa.

Michael sa...

Vilket mysit liten butik, som du namnde, det ser inte ut som en butik.

Anonym sa...

That is a very unusual builling! Is it paint or tile? It is interesting.

Anonym sa...

Testar detta för första gången och hoppas jag fått till det rätt. Kul grej! Undrar genast vad de säljer i den lilla butiken?

Mazarin

Anonym sa...

Hej! Ny på detta. Tanken är alltså att jag kan lägga in vilken bild jag vill och behöver alltså inte följa ett tema? Ngt annat jag behöver veta?
Ha det bra!

Anonym sa...

Härliga färger den butiken har!
Hittade hit via någons ordlösa onsdag och bestämnde mig genast att haka på.
Är inte riktigt klar på reglerna, men det kanske löser sig :-)

Klimakteriehäxan sa...

Och hur är det med köttfärsen i den här affären då????
Jag är med i kedjan med en bild i dag igen. På en bil som i princip är förvandlad till köttfärs, skulle man kunna säga. Fast den väntar fortf på ompaketeringen...

Tolken sa...

Långt från julmarknaden!

Unknown sa...

Får mig att tänka på¨Gränna..sakna Gränna tom..fats inga polkagrisar i Marocko eller?

Catti Ullström sa...

Älskar vackra byggnader. Och mönster. Charmig liten butik, helt klart.

Anonym sa...

Hej Nejma!
Är det ok så som jag gjort under nr 24, dvs länkat till rätt inlägg..

Anonym sa...

Jag deltar gärna här i ditt lilla fotoprojekt nu när jag hittat hit - men jag kan inte lägga upp en länk till varje enskild bild tyvärr. Jag hoppas att det går bra att min länk går till fliken "ordlös onsdag" på min hemsida och att du inte kastar ut mig. (Notera gärna att det inte är till huvudsidan...)

Nässelblom och choklad sa...

Vad snyggt! Det är ju en fröjd för ögat att promenera runt i en sådan vacker miljö.

Verbal Kint sa...

Underbart!

Anonym sa...

Diskret försäljning! Fina färger!

Anonym sa...

Snyggt! :)

Frukostflingan sa...

Vilken underbar liten butik, det ser väldigt välkomnande ut med all färg!

Anonym sa...

Åh vad härligt med lite färg! Det hade behövts här i Sverige på mörka regniga västkusten.....

Anonym sa...

Jag följde ditt tema den här gången och jag tycker att min bild skulle kunna vara tagen i Marocko, och inte i Malmö!

MVH
Christer
http://christermagister.blogg.se/

Anonym sa...

Spännande mönster... har det ngt att göra med butikens innehåll?

Anonym sa...

Jag hade gissat på en "gasaffär" om jag inte sett Nejmas förklaring.

Trevligt att slippa reklam, men samtidigt lite svårt att gissa sig till vad dom säljer. Men det är ju bara att sticka in huvudet innan för för att upptäcka förstås ;-)

Mia sa...

Hej hopp!

Da har jag hittat hit. Din bild ar en frojd for min syn, som mest ser graa stenhus. :)

Kram MamaMia

sara sa...

Ah, nu är jag med i leken! Gillar det här med ordlös onsdag!

Anonym sa...

Jag är också med - och ny.

Ja - det var verkligen en fin liten butik - och så passar den bra till resten av huset. Men nog blir det väl fullt av krimskrams därutanför lite senare på dagen?

Något jag noterade var avsaknaden av skyltfönster.

För övrigt är skyltfönsterkulturen i västvärlden en ganska ny företeelse.
I början visste folk inte vad det var - och skyltfönstertittare anställdes - så att folk förstod att det var ok att stå och stirra in i butiksrummet och på skylten - som var ganska liten i jämförelse med dagens panoramaskyltfönster.

Den rysk/franska konstnären Sonia Delaunay var en av grundarna till det moderna skyltfönstret.
Det kom till i hennes butik "Boutique Simultanée" som hon öppnade år 1925 i samband med den Internationella konst- och industriutställningen - Art Decó i Paris.

Mvh http://kronbergskrattarochler.wordpress.com/

www.malinrocaahlgren.com sa...

hej nejma. intressant att läsa om din flytt till marocko. kul ide med ordlös onsdag. jag hakar. ses. malin

Handmadestore sa...

Besök den Marockanska butiken på Andra Långgatan 22 i Göteborg..Bäst i pris och kvalité!
välkomna =)