söndag, december 09, 2007

Nedräkningen har börjat

Nu är det bara 1½ månad kvar till mina prov. Jag har bestämt mej för att inte göra alla proven nu. Det är inte en chans att jag hinner plugga så mycket som jag behöver i alla ämnena för att det öht ska vara någon idé att göra proven. Så jag har bestämt mej för att jag ska satsa på 3 av ämnena. Det blir Literatura Medieval, Lingüistica och Teoría de la Literatura.

Teoría de Literatura (Litteraturteori) har jag knappt ens tittat på, för böckerna är så vansinnigt tråkiga. Men jag har fått höra att om man lär sej ett gång frågor utantill så är chansen stor att man klarar provet för läraren plockar alltid frågor från samma lista. Så jag ska göra ett försök. Nästa vecka ska jag göra en sammanställning av frågorna och försöka hitta svaren på dom. Sedan är det råplugg som gäller, för det vore skönt att bli av med det här ämnet. Det är så tungt och tråkigt och inget jag vill syssla med i framtiden.

Lingüistica (Lingvistik, Språkvetenskap) är ett jätteroligt ämne! Jag har läst det förr, så vissa grejer känner jag ju igen. Annat är helt nytt eller sett ur en annan synvinkel. Den här terminen ingår bl.a. satsbyggnad, hur språken uppstod, vad som skiljer den mänskliga kommunikationen från djurens kommunikation, hur skriftspråken uppstod och fonetik. Jätteroliga ämnen! Boken är lättläst och underhållande men det tyckte inte läraren var bra så han har lagt till ca 100 A4-sidor med kompletterande text. *phu* Det gör att Lingüistica har blivit ett rätt mastigt ämne. Men jag har snart läst igenom allt en gång och ska sedan göra sammanfattningar av de olika kapitlen och försöka lära mej allt utantill. Enligt vad jag har fått höra så kommer provet till stor del att gå ut på att kommentera olika teorier. Hm.... Det här kan bli spännande....

Och så slutligen det mest omfattande ämnet av de alla. Medeltidslitteratur. Mitt favoritämne! Men huvva vilken tid det kräver. Det skulle ha räckt med att bara läsa det ämnet i år, för det är maffigt. Väldigt mycket text, väldigt mycket fakta, väldigt mycket böcker att läsa. Men samtidigtär det så vansinnigt roligt att det väger upp alla nätter då jag knappt hunnit somna innan det är dags att kliva upp igen. Sömnbristen är ju rätt ordentlig just nu och kommer så förbli tills proven är över. Sedan kan jag kosta på mej lite ledigt innan jag tar tjuren vid hornen för nästa termin. Jag ska ju dessutom läsa ännu ett ämne under våren, Retorik. Det ser jag fram emot, för det är ett intresant ämne som jag kommer att ha stor nytta av på jobbet.

4 kommentarer:

Ninnie sa...

Lycka till med proven! Det kommer säkert att gå bra, du verkar ju så intresserad och engagerad. Låter väldigt spännande alla ämnen du läser, speciellt lingvistik/språkvetenskap tycker jag verkar intressant!

Cattis sa...

vad duktig du är!
Vad studerar du egentligen på för språk? är det spanska och i såfall kunde du det innan du flyttade eller har du lärt dig det vartefter?
*nyfiken i en strut* :-)

Nejma sa...

Ninni - Ja, Lingvistik är ett av mina favoritämnen och har alltid varit det. Det är ju läran om språk, och det finns mycket att lära sej om det: språkens utveckling, skillnaden mellan mänsklig kommunikation och djurens olika sätt att kommunicera, grammatik, osv. Jag önskar bara att jag hade mer tid till att fördjupa mej i ämnet.

Cattis - Tack! Jag studerar på spanska och just nu studerar jag delvis på medeltidsspanska och så pluggar jag latin. För att klara en utbildning som min krävs det att man är spanskspråkig eller åtminstone har en väldigt hög nivå på spanskan, för det finns ingen plats för att lära sej språket utan från dag 1 läser vi tjocka luntor och faktaspäckade verk. Men det är oerhört kul och jag är så glad att jag tog chansen.

/Nejma

Anonym sa...

Hej - jag har precis hittat din sida - via outgrundliga vägar...
Fin sida, fin idé.
Och så la jag till en bild - och sällade mig till "de bildande".
Så modig du är som tar ungarna och sticker till Marocko och pluggar.

Jag har bara varit där en gång, det var länge sedan och under väldigt turistiga förutsättningar.
Jag tyckte inte om det.
Vi bodde i Agadir och gjorde en utfärd till Marakesh - som var vackert - men vi jagades av fattiga tiggarpojkar och människor som skulle "skänka" saker för att vi var så vackra och fina och yada,yada.
Men att bo där är förstås något helt annat. Träffade en svensk kille som gift sig med en marockanska och han hade fantastiska minnen från Marocko.
De bodde i en gammal stad där en film spelats in - minns inte vilken - och han köpte ett hus där som alla tyckte var fult - eftersom det var så gammalt.
Men han renoverade det - vilket var jobbigt på grund av alla tillstånd och hela den korrumperade byråkratin. Men hans svärmor hade goda kontakter med vissa av stadens makthavare - vilket ledde till att han tillät ändra trappor, tak och fönster utan alla tillstånd...

Lycka till med alla prov - spännande ämnen du läser - men det låtermastigt med så mycket litteratur.