onsdag, februari 06, 2008

Askonsdagen

Idag börjar den katolska fastan. Under 40 dagar, till efter påsk, ska vi försöka se inåt istället för att jaga runt efter prylar, makt och annat som i slutändan ändå inte gör oss lyckligare.

Förutom att fasta vissa dagar (Askonsdagen och Långfredagen) och inte äta kött på fredagarna under fastan så är det rekomenderat att avstå från något som innebär en uppoffring. I år har jag valt att avstå från det som är svårast för mej - datorn... Men inte helt och hållet, för jag behöver datorn både för mina studier och för mitt arbete. Jag har bestämt mej för att avstå från "nöjessurfande", dvs allt extra förrutom det absolut nödvändiga. Så ni som brukar umgås med mej på olika forum, vi ses igen om 40 dagar!

Jag räknar med att jag kommer att "vinna" en 1 - 2 timmar/dag, för det är väl så mycket (eller mer....) som jag lägger ner på att umgås med vänner på nätet. Den tiden ska jag istället lägga på att få klart här hemma, vila, läsa ut böcker jag har liggande och se till så jag börjar termin 2 på bästa möjliga sätt. Så jag hoppas att fastan även i år blir en positiv tid.

Inga kommentarer: