fredag, mars 28, 2008

Hemtenta och sunkigt internet

Så var det dags igen för hemtenta. Den ska vara inne innan söndag och jag har inte ens lyckats komma halvvägs. Anledningen? På tok för många bollar hängande i luften just nu (som i sin tur gjort att jag börjat på tok för sent) och en internetuppkoppling som får mej att gråta. Jag måste komma åt skolans server för att kunna hämta hem information som jag behöver för att kunna svara på 2/3 av frågorna. Jag har försökt sedan i går kväll. Satt uppe till 3 och försökte. Ja, jag satt ju inte BARA och klickade på Refreshknappen hela tiden, jag läste i textboken också och försökte hitta svar till frågorna. Det ser ut som jag kommer att bli sittande med tentan till på söndag så jag kommer att vara lagom hög på kaffe, Coke och sömnbrist tills dess...


Alltså, går det att hitta ett sämre internet än det Maroc Telecom erbjuder? Jag har som sagt var inte den lägsta hastigheten heller. Min kompis har en lägre hastighet och hon har inte kommit ut på nätet på 3 dagar. Jag är ordentligt less på detta nu!!!! Vet inte ens om det är någon idé att gå och klaga en gång till...

Berätta gärna era skräckhistorier om dåliga uppkopplingar, segt internet och hjärncellsbefriade anställda på internetföretag världen över. Låt oss fälla en gemensam tår över alla de timmar vi slösat bort i väntan på att kunna besöka våra favoritsajter. Delad börda är en enklare börda. *s*

För er som är nyfikna på hur en hemtenta kan se ut så kommer den här (på spanska, orkar/hinner inte översätta):

1. a) Fernando Gómez Moreno explica en su edición del Conde Lucanor
(pp. 38-42) la estructura de los exemplos en la obra de D. Juan Manuel.
Siguiendo este esquema, analice el exemplo XXXV, «De lo que
contesçió a un mançebo y que casó con una muger muy fuerte et
muy brava». (N.B. Este exemplo no se encuentra en la edición citada,
que ofrece una selección y no la obra completa).

b) Comente el siguiente fragmento de ese exemplo. Recuerde que debe
tratar al menos el tema, la estructura y los rasgos formales. Puede
encontrar orientaciones para hacerlo en el apartado de «Comentarios
resueltos» en nuestra página de CiberUNED.

Luego que ellos fincaron solos en casa, assentáronse a la mesa, et
ante que ella ubiasse a dezir cosa, cató el novio en derredor de la
mesa, et vio un perro et díxol ya quanto bravamente:
—¡Perro, danos agua a las manos!
El perro non lo fizo. Et él encomençósse a ensañar et díxol más
bravamente que les diesse agua a las manos. Et el perro non lo
fizo. Et desque vio que lo non fazía, levantóse muy sañudo de la
mesa et metió mano a la espada et endereçó al perro. Quando el perro
lo vio venir contra sí, començó a foýr, et él en pos él, saltando
amos por la ropa et por la mesa et por el fuego, et tanto andido en
pos dél fasta que lo alcançó, et cortol la cabeça et las piernas et los
braços, et fízolo todo pedaços et ensangrentó toda la casa et toda la
mesa et la ropa.

c) Señale otros personajes femeninos que aparecen en el Libro del conde
Lucanor y comente brevemente sus tipos.


2. En el tema 16 de la Guía didáctica de la asignatura (también en la web) se
hace una síntesis de los rasgos que caracterizan la poesía de cancionero
hasta mediados del siglo XV y desde 1450 aproximadamente. Tome cada
uno de los rasgos y busque en la antología de Poesía de cancionero algún poema
que lo represente adecuadamente, explicando el porqué.


3. Haga un comentario del siguiente poema del marqués de Santillana
atendiendo a su tema, estructura y recursos formales. A pesar de que por
tratarse de uno de los primeros sonetos en lengua castellana se debe considerar
como una propuesta poética de renovación, muchos de sus rasgos
en cuanto al contenido o los aspectos del sentimiento amoroso se pueden
encontrar en los poemas de otros autores de su época o anteriores; señale
estas similitudes.

Lexos de vós e cerca de cuidado
pobre de gozo e rico de tristeza,
fallido de reposo e abastado
de mortal pena, congoxa e graveza;
desnudo de esperança e abrigado
de inmensa cuita, he visto aspereza.
La vida me fuye, mal mi grado,
e muerte me persigue sin pereza.
Nin son bastantes a satisfazer
la sed ardiente de mi gran desseo
Tajo al presente, nin me socorrer
la enferma Guadiana, nin lo creo;
sólo Guadalquivir tiene poder
de me guarir, e sólo aquél desseo.

4 kommentarer:

nina sa...

Jag kan trösta dig med att internet i Costa Rica inte alltid funkar så bra heller...

Uppkopplingen kan vara hur bra som helst en längre tid, sen komma och gå lite hur som helst, ibland försvinner uppkopplingen bara några minuter (fast flera gånger i timmen) och ibland i flera dagar...

Rekordet var två veckor utan internet med förklaringen "vi jobbar på det...". Fast betalt för de två veckorna skulle de naturligtvis ha ändå. ;-) Grrr!

Och då ska vi inte ens tala om att öppna en telefonlinje hemma. Vi stod i kö i nästan ett år eftersom det inte fanns några lediga linjer i vårt område (man får vänta tills någon flyttar, typ). Sen får man ett A4-ark med kundnummer att sätta upp på fönstret och hoppas att en tekniker dyker upp någon dag.

Men jag antar att det är så det blir när ett bolag har monopol och kan strunta i missnöjda kunder. ;-)

Anonym sa...

Här i Kairo är det inte heller så enkelt alla gånger. Bland det allra första vi gjorde i augusti 2007 när vi flyttade hit var att beställa ADSL. Vi skrev kontrakt, betalade handpenning och väntade. Och väntade. Ringde och frågade när något skulle hända, när skulle de koppla in oss? Nja, det var ju så att det inte fanns någon ledig "lina" på egyptiska telebolaget. Nähä, kunde ni inte ha sagt det från början? Plötsligt får grannen, som beställde efter oss, en egen uppkoppling. Vi försökte allt möjligt, utlyste 500 pund till den som kunde fixa ...

Till slut skaffade vi oss en dyrare Vodafone 3G-uppkoppling.

Så en dag för en månad sedan, ringer de från ett annat bolag än där vi skrev kontrakt och sa att vi inte hade betalat räkningen. Eh, va? Jag hänvisade till makens kontor där språkförbistringen inte råder. Då visade det sig att det redan fanns en "lina" dragen till vårt hus, men att de FÖRRA hyresgästerna inte hade betalat sin räkning, och innan den var betald kunde vi inte få ADSL ...

Vi har nu betalat deras räkning och har efter det fått en fungerande uppkoppling (ta i trä).

Hoppas det löser sig för dig också!

Sofia Eriksson sa...

Jag är en sån där "hjärncellsbefriade anställda på internetföretag". Fast näää, det är jag ju inte! Jag tar hand om de kunder som hamnar hos mig. Och jag är stolt över att jobba hos Sveriges bästa och största telecomföretag - dvs Telia. :)

Finns det inget annat bolag du kan beställa internet ifrån? Även om man bara har 0,25mbit/s (vilket du ju inte har) så ska man ju inte behöva sitta och vänta på sidor.

Nu plingar du på mig på msn! :D:D

Anonym sa...

Oj! Men alltså, jag är ju på väg att börja grina då jag läser hur dåligt det fungerar, gahhh! Visst lovar du mig att du är stolt över ditt tålamod som du verkar besitta.
Hoppas verkligen att det kommer en lösning här framöver=)