söndag, mars 30, 2008

Utställningar och andra evenemang

Kulturcentret jag jobbar på har fått ett ekonomiskt bidrag av spanska konsulatet så vi ska kunna hålla i olika evenemang under våren. Det ska bli en heldag/månad. I mars handlade dagen om barn och kvinnor i Marocko (mer kommer om det så snart jag kommit ikapp lite mer med mina studier) och i april ska dagen handla om journalistik. I maj tror jag dagen ska handla om film.

Våra kulturdagar blir ju aldrig några större evenemang med utställningsbås (trade show booths) och sånt. Vi får nöja oss med att möblera om i biblioteket och lägga broschyrerna på borden. Visst skulle det vara coolt om vi kunde ha lite snygga dukar (table skirts) att lägga på borden, med vårt namn och någon snygg bild, men just nu får vi vara glada att konsulatet sponsrar oss med kakor och kaffe. Det finns ju så mycket olika grejer som man kan använda sej av för att bygga upp en bra show kring en utställning. Att sälja en vara eller en idé är ju bra mycket mer än att bara lägga fram lite produkter på ett bord och se glad ut. Bordet ska ju se ut på ett visst sätt, man ska "klä" båset med gardiner eller draperier (Pipe and Drape) och reklampelare (banner stands). Det är ju en hel vetenskap kring detta med försäljning och reklam.

Jag läste Företagsekonomi på Komvux för en massa år sedan och det var verkligen jättekul! Jag har alltid tänkt sedan dess att jag skulle vilja jobba i den branchen ett tag, kanske ha ett eget företag. I så fall skulle jag behöva ta tag i reklambiten igen, för bra reklam är A och O i företagsvärlden. Men problemet är ju att komma på vad företaget ska syssla med, det gäller att hitta en bra niche och bygga upp en kundkrets. Det innebär mycket, mycket jobb men är säkert jättekul. Just nu har jag helt enkelt inte tid att ens tänka på att starta eget men om ni kommer på någon affärsidé som skulle kunna passa mej så får ni gärna hojta till! *s*

Inga kommentarer: