tisdag, mars 18, 2008

Äppelmonster

Chiquitas ungar ÄLSKAR äpple. Det är så skojigt att se när dom äter, för dom är som små pirajor. Äppelbitarna försvinner i ett nafs. Ungarna är ju fortfarande nästan nakna och tar sej oftast runt med slutna ögon. Öronen på de flesta ligger bakåtvikta men inom de närmsta dagarna kommer dom att resa sej, precis som på vuxna hamstrar. Deras huvuden är nästan lika stora som kroppen i övrigt så dom är totalt fel proportionerade än så länge men man ser hur dom växer dag för dag. 3 av ungarna är riktigt stora, nästan dubbelt så stora som de 3 minsta.

Vi har fått sätta "lås" för burarna, för hamstrar är smarta djur och tjejerna har redan listat ut var man kommer ut ur buren. Jag har ingen större lust att jaga hamster över hela lägenheten så jag har satt ett metalgem som "lås".

B är helt orädd tillsammans med hamstrarna och hjälper verkligen till med att ta hand om dom. G är mer reserverad och vågar knappt hålla i sin Mochi, av rädsla för att hon ska ramla i golvet eller rymma. Men han tycker att det är jättekul att vakta henne när hon springer runt i "bollen". Jag tror nog att rädslan kommer att släppa för honom med, precis som för Mochi. Jag tror att det är bra för barn att få ta ansvar för djur och hamstrar är ju relativt lättskötta och tacksamma små krabater.

Jag har fått flera synpunkter på att hamstrar inte ska ha hö i buren. Hö är vasst och kan skada deras kinder. Det förstår jag. Men enligt spanska hamstersidor rekomenderas hö faktiskt till guldhamstrar. Rätt eller fel? Jag har valt att ha hö i burarna just nu för att utbudet på strömaterial här är så begränsat. Antingen har man bara kattsand eller så har man sågspån. Jag har bara hittat den allra finaste varianten av sågspån än så länge och den gillar jag inte. Jag är på jakt efter det lite grövre spånet, det som är i remsor. Jag har bara inte hunnit vara på snickarverkstadsjakt ännu. På fredag hoppas jag hinna gå och leta efter en annan snickare som kan ge/sälja några påsar spån.



I morgon ska ännu en bur inhandlas. Huvva! Att skaffa hamster blev betydligt dyrare för ekonomin än jag räknat med... Men vi behöver en bur till för att kunna sära på pojkarna och flickorna medan vi letar efter nya hem till våra 8 bebbar...

Inga kommentarer: