lördag, april 05, 2008

Rymling!!!

Jag satt och chattade med en kompis i matsalen när jag tyckte mej höra en duns inifrån G:s rum. Det är ju inget konstigt, med tanke på att 8 hamstrar bor där inne och dom är rätt livliga så här dags. En stund senare hörde jag nått som lät som hamstertassar som promenerade runt där inne. Inbillning, tänkte jag och fortsatte med mitt men ropade ändå på barnens hamstrar. Då började det krafsa på dörren!

Jag öppnade dörren och mycket riktigt, där satt Mochi, G:s hamster. Hon är vår tamaste hamster så hon lät mej plocka upp henne, men småchockad som jag var fick jag inget bra tag om henne så hon sprattlade sej loss och for iväg under matbordet. *suck* Hamsterjakt var ju inte direkt vad jag hade planerat till ikväll... Så det var ju bara att rusa och stänga till alla dörrar och titta noga var jag satte fötterna och kolla efter rymlingen. Det tog inte många minuter att hitta henne och sedan var det bara att plocka upp henne igen. Den här gången fick jag ett bättre tag och kunde gosa lite med henne på vägen tillbaka till buren.

Jag säger bara en sak - hamstrar är himla smarta och finurliga! Och det är ju en himla tur att hon är så pass tam så att hon bara promenerade lugnt och nosade och lät mej plocka upp henne. Det lustiga är att buren var stängd! Det finns inget "lås" på hennes bur, så vi har stängt till locket med en metalltråd (sån som kommer med elapparater och så, för att hålla alla sladdar på plats i lådan). Hon hade lyckats pilla upp luckan en 2 cm och tagit sej ut.... HILFE!!! Vi har visst fått en riktig Houdini i familjen... Hon gillar INTE att vara i sin bur. Jag har en känsla av att hon kommer att bli en "knähund", en sån hamster som man måste gå och bära omkring på jämt för att hon ska vara nöjd... Min förra hamster var sån. Hon älskade att sitta på min axel när jag gick omkring i lägenheten och att sitta på skrivbordet när jag pluggade. Så jag borde kanske flytta ner hennes bur till golvet, den står på ett högt bord nu. För ska hon fortsätta att rymma är det ju lika bra att skydda henne från fallskador. Hamstrar bryter ju benen väldigt lätt, dom är ju så mjuka i skelettet. Någon här som också har/har haft en rymling till hamster?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, dom är smart, och rymningsbenägen dom små "odjuren" =)) VAr på jag senast idag efter en hamster. Nytillskott, som vi inte ens haft en vecka. Och i ett hus med både katt och ett gäng hundar, så kan jag lova att det var tårar här innan vi hittade honom, oskadd! (hmm, vi hadde hamstermat i våran skrivare, så jag vet inte vad han har roat sig med, eller hur länge han har varit ut)

Nejma sa...

MariaD - Japp, hamstrar är oerhört påhittiga. Och gosiga när domfått förtroende för en. Era hamster hade visst hittat en idealbostad,skrivare är visst populära har jag hört. Han planerade för en långvarig tillvaro i friheten.*s*

/Nejma