måndag, maj 19, 2008

Virusdags

Jahapp, så är då vårens virus här. I fjol hade vi en period när barnen turades om att vara hemma och akut magsjuka i några timmar för att sedan glatt skutta till skolan nästa dag.

I år verkar viruset attackera både magen och halsen samtidigt, någon blandning av halsfluss med hög feber och kräksjuka. G var jättedålig i torsdags och fredags förra veckan men har piggnat på sej under helgen så idag var han i skolan. B var väldigt hostig i onsdags natt så han fick vara hemma i torsdags för att vila upp sej, men när jag la en massa extra kuddar under hans huvudkudde försvann natthostan. Han var också pigg i morse och gick till skolan med gott humör. Men på förmiddagen ringde dom från skolan och meddelade att han var sjuk och behövde hämtas. Stackarn var blek som ett lakan, hade frossa, var alldeles blå om läpparna och kräktes. Min bästis skulle ändå hämta hem sina barn för lunch så hon skjussade hem oss. Nu efter att B sovit några timmar är han relativt pigg, har bara lite ont i halsen. Han ligger och ser på film tillsammans med marsvinet och ser rätt glad ut.

Jag trodde jag skulle klara mej från skruttet även i år, men icke. Nu är min hals öm som bara den, huvudet värker och ögonen rinner... *suck suck suck* Tur i oturen att jag ändå bestämt mej för att inte göra terminens första prov idag utan skjuta upp det två veckor, för annars hade det känns rätt surt. Men på onsdag MÅSTE vi vara friska, för då ska jag tenta Lingüistica och jag är superladdad inför det provet! Enda kruxet är att lärarens frågor är så märkliga så antingen får jag alla rätt eller inte ett enda, beroende på om jag fattar vad det är han är ute efter eller inte. Ja ja, det är en senare fråga. Nu ska jag peta i mej lite mer alvedon och dricka ännu ett glas te.

Inga kommentarer: