onsdag, maj 17, 2006

Jag är med på radion!

Jag har blivit intervjuad på spansk lokalradio! På svenska. Och intervjun finns på nätet så om någon är nyfiken på att veta hur jag låter så kan ni lyssna på mej. *s* Och om ni vill lära er mer om Tetuán och Marocko så passa på. ;-) Ni hittar intervjun på http://www.drsydeuropa.com/control/index.php?newlang=swedish Klicka på Lyssna på radio --> Tisdag. Den ligger ute i 1 vecka så ni får skynda er på. Först är det en del nyheter och reklam, sedan kommer jag!

Fyyyy, vad svårt det var att bli intervjuad! Jag hade inte en aning om att det var så komplicerat. Han som intervjuade mej ställde ju inte alls dom frågor jag ville så jag bara babblade på. Usch, jag låter som värsta besserwissern och hur "gå-påig" som helst.... Jag som inte alls är sån i vanliga fall... *skäms* Men jag ville få med så mycket som möjligt. För det vore skönt om Tetuáns negativa stämpel kunde försvinna en gång för alla. Visst är det en del saker som inte funkar perfekt ännu och kulturkrockarna är många, men utvecklingen går snabbt här. Om 10 år kommer det här att vara en väldigt modern del av världen. Jag hoppas bara att man inte förlorar sin kultur och särprägel i processen att modernisera landet.

Om någon skulle vara intresserad av att få veta mer om Tetuán så får ni väl pipa till så ska jag försöka hjälpa till. Jag håller på och filar på en Tetuán-guide med foton, kartor och en planerad rutt. Men den lär inte vara klar än på ett tag, för nu är det ju körkortet som gäller till 110%.

Det skulle va kul att veta vad ni tycker om intervjun, så skriv gärna en kommentar. Men var inte alltför elaka, jag var såååå nervös....

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Du klarade dig jättebra , du verkar väldigt kunnig och har en mycket sympatisk röst. Jag gör reklam för intervjuven på min blogg om det är okey

Nejma sa...

Tack Thérèse! Först var jag så nervös så jag trodde tänderna skulle hoppa ur munnen på mej, men det blev lite bättre efter en stund. Men jag tycker jag pladdrade på alldeles för mycket...

Visst får du göra reklam för intervjun på din blogg! Är ju bara jättekul om fler får upp ögonen för den här delen av världen, det är ju inte alls så hemskt och farligt som många tror.

Kram,
Nejma

Anonym sa...

hej! ville bara säga att jag kikat in... evangeline från scrappiz :). har inte läst så mycket ännu, men ser fram emot att komma tillbaka. har du några frågor ang. teori på franska så hjälper jag gärna så mkt jag kan. vill lägga till tidigare post, de tre första är helt riktiga. je me rabats innebär att man "återgår" tex efter att ha kört om ngn. route prioritaire, betyder väg med "förkörs-rätt" dvs. den som befinner sig på den kan lugnt fortsätta utan att behöva ta hänsyn till trafik från hö el vänster. de övriga har stop el. cedez le passage skyltar. retrograder = växla ned. 5-4-3-2-1.

Nejma sa...

Evangeline - Tusen tack! Nu tror jag faktiskt att jag FÖRSTÅR teorin lite bätrre, för just dom där orden dyker upp jämt och ständigt och iom att jag inte förstått dom har hela resonemanget blivit lite svajigt. Nu ska jag läsa om ett par kapitel, få se om jag hittar logiken nu.

Kul att du kom förbi förresten! Jag skulle jättegärna vilja lära mej mer om franska Västindien. Stämmer det verkligen att man ringer till Paris därifrån till lokaltaxa?

Kram,
Nejma