söndag, juli 16, 2006

En dag på stranden

Idag har vi tillbringat nästan hela dagen på stranden. Några kompisar frågade oss om vi ville åka till stranden i Oued Lao och eftersom vi aldrig har varit på den stranden tidigare bestämde vi oss för att hänga med.

Vi kom iväg lite sent, klockan var närmare 11 innan vi körde ut från bensinmacken där vi hade bestämt träff. Vi var 3 familjer i 3 bilar som gav sej iväg på äventyr.

För vägen till den stranden är verkligen ett äventyr i sej. Dom första 20 minuterna är helt okey och går genom små samhällen längst vägen till Oued Lao. Ställena har inte ens några riktiga namn tydligen utan kallas bara "områdena kring vägen till Oued Lao". Det första lite större stället man kommer till heter Asla. Det är tydligen rätt känt även bland utlänningar och det finns 2 rätt stora campingplatser där. Vi stannade inte utan körde direkt vidare men jag kunde ändå se från bilfönstret att stranden var väldigt smutsig. *urk* Så här långt skulle t.o.m. jag kunna köra (fast jag inte har nått körkort ännu, men jag kör rätt bra ändå).

Nästa ställe vi körde igenom heter Amsa och har också en camping. Stranden där såg mycket finare ut än den i Asla. Vid det här laget var vägen riktigt, riktigt kurvig och så smal att det knappt fick plats 2 personbilar i bredd på sina håll. På ena sidan var det massivt berg och på den andra stup rätt ner... Huvva! Jag är glad att min man är en sån bra förare, för den där vägen är inget för en nybörjarförare.

Efter Ansa körde vi igenom ett samhälle till men efter det var det bara kringelikrokväg i över en halvtimme. Jag försökte ta kort, men det gick inget vidare att ta kort från bilen. Det är så oerhört vackert där uppe i bergen! Naturen är fortfarande nästan orörd. Visst finns det hus lite här och var, men inga direkta samhällen utan folk verkar färdas till fots eller ridandes på åsnor mellan gårdarna. Dett finns såklart också taxi (vi såg massvis med taxibilar som swischade förbi, betydligt fortare än oss!) och åtminstone 2 busslinjer som går dit upp den här vägen. Vägen vi valde är den snabbaste och bästa vägen till Oued Lao. Det finns en annan, som går från Chauen genom bergen, men den tvärvägrar jag åka igen. Jag blir sällan bilsjuk när jag åker bil och nästan aldrig rädd när jag åker med min man, men den dagen vi tog bergsvägen till Oued Lao trodde jag var min sista! När vi väl kom hem igen var jag så slut att jag svimmade!

Det här lilla samhället eller vad man ska kalla det för ligger mellan Amsa och Oued Lao. Jag tycker att det såg så fridfullt ut. Går man över vägen och ner för en liten stig kommer man ner till en jättefin strand, som var i det närmaste helt folktom när vi körde förbi idag. Det finns gott om folktomma stränder längst hela vägen fram till Oued Lao men det är svårt att komma dit om man inte känner till området. Efter Oued Lao kommer man till i princip "outforskat" område, i alla fall för turister, för vägen är så pass svår. Men jag känner flera som hyr lägenhet eller tar in på pensionat i någon av byarna bortom Oued Lao och stannar en 4 - 5 dagar. I så fall kan det vara värt att köra kanske 2 timmar eller mer på dessa kringelikrokvägar innan man kommer fram till stranden. Är man dessutom inte van vid att köra uppe i bergen bör man helst inte köra efter det blivit mörkt för det finns givetvis inga gatlyktor och knappt några vägräcken heller. Men det hindrar inte taxibilarna från att dundra fram i full fart och köra om i kurvorna. På vägen tillbaka idag såg vi 2 olyckor. Troligtvis handlar det om folk som kört på tok för fort och inte saktat ner i kurvorna så dom har mer eller mindre frontalkrockat. Huvva... Tur nog verkade ingen ha blivit skadad utan det såg ut att handla snarare om plåtskador.

Stranden vi var på var väl värd den långa resan! Visserligen var det en stenstrand och inte sand som stränderna kring Martil, men vattnet var så rent att man såg botten även när man simmade ut en bit. Jag var i vatnet en lång, lång stund och det var så oerhört skönt! Annars brukar det inte bli så mycket bad för min del, för när jag går själv med killarna till stranden måste jag hålla koll på dom hela tiden och då blir det aldrig någon egen badtid. Så idag passade jag på! Vågorna var rätt höga emellanåt så vi fick hålla oss nära stranden men det gick att simma riktigt bra ändå. Tyvärr var det en del maneter i vattnet så vi fick vara väldigt försiktiga. Trots det blev både min man och en liten kille stuckna. En av maneterna lyckades gubbarna fånga så den hade vi i en hink med vatten. Tanken var att vi skulle släppa den sedan när vi badat klart, men 3-åringen vi hade med oss släppte ner en stor sten i manetens hink och tog död på den. Mina killar blev tvärarga och tyckte så synd om den stackars lilla söta maneten. Hm... Jag vet inte riktigt om jag tycker att dom är så söta men jag tycker att det är bra att mina killar är djurvänner. Tyvärr är det inget man kan säga att marockanerna i allmänhet är. :-(

Familjerna vi åkte med idag ska hyra en lägenhet på det här lägenhetshotellet. Det ligger på promenadsavstånd från stranden vi var på idag och verkar väldigt fräscht. Männen i familjerna var och tittade på en lägenhet där idag och dom sa att det var rent och fint. Det syns lite dåligt på fotot men hotellet är alltså byggt längst bergssidan som en trappa ungefär. Varje våningsplan ligger några trappsteg högre än våningsplanet under, så dom som bor högst upp har en hel del trappsteg att gå för att komma in till sej. Men det är det säkert värt, för utsikten därifrån måste vara otrolig. Däremot tycker jag att hyran verkade lite dyr, 600 DH/dag för en hel lägenhet med sovrum (vet inte hur många), vardagsrum, kök och stor terass. Fast det är klart, här i Marocko gäller devisen "finns det hjärterum så finns det stjärterum" så om man delar hyran på 2 familjer blir det inte så mycket. Och som sagt var, den stranden är toppen! Vem vet, jag försöker kanske övertala A så vi också hyr en lägenhet där några dagar nästa sommar. *s*

Det har varit en minst sagt händelserik helg den här helgen! I fredags hade A:s äldste systerson sin bröllopsfest, så vi kom hem närmare 8 i lördags morse. Innan vi fått killarna att somna var klockan närmare 9, så vi sov i princip bort hela lördagen. Vi steg inte upp förrän runt 5-tiden på kvällen. Efter "frukost" och dusch gick vi ut på sta'n. B fyllde 9 år, så vi försökte fira lite, men vi var alla på tok för trötta för nått riktigt firande. Men det blev rätt bra ändå. Och idag var vi alltså på stranden och kom hem efter 8 på kvällen. Ut på sta'n för att äta snabb middag (det blev schawarma, min nya favvomat). Killarna somnade först närmare midnatt. Dom börjar bli riktiga nattugglor! *s* Tur att vi ännu har 2 månader sommarlov kvar, så vi hinner komma i normala banor innan skolan börjar igen i mitten av september.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, vad härligt ni verkar ha haft!

Anonym sa...

Hej vännen! Det var ett tag sedan jag "såg" dig men nu förstår jag att du har haft fullt upp! Härligt att få läsa vad ni har för Er!

Kram,
AnnaSv

Lisa sa...

Oj vad häftigt att bo i marocko! måste vara härligt!

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker du beskriver det mesta bra. Jag bor själv i Amsa och alla dom andra små "samhällen" har namn, bara att det är väldigt dåligt skyltat. Det du har varit med om är Tetuoans bästa stränder ;)