fredag, juli 21, 2006

Såå slö!

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag vet att det var flera dagar sedan jag uppdaterade senast, men jag har faktiskt inte gjort nått speciellt på sista tiden. Bara ätit, sovit, fixat hemma, städat, tvättat kläder och umgåtts med familjen. Vardagsliv med andra ord.

Det är sååå skönt att vara två vuxna i familjen igen, så vi kan turas om att ta hand om barnens utbrott. För sommarlov betyder barn som måste aktiveras hela tiden, annars blir dom uttråkade och slåss eller kastar grejer omkring sej. Dessutom klarar dom inte det rutinlösa livet så bra och blir rastlösa...

Nu när vi är två har jag fått sovmorgon nästan varje dag (jag är nästan i kapp med vårens förlorade sömntimmar nu. Jag börjar känna mej som en ny människa!) och vi har ätit ute i princip varje kväll. Lyx, lyx, lyx.... *s*

Nästa vecka åker maken tillbaka till Sverige. Det kommer att bli så tomt här hemma då, tills vi vant oss vid att bara vara 3 igen. På sätt och vis innebär det också en återgång till fastare ät-och sovrutiner för utan rutiner funkar det inte att vara ensammamma. Och en återgång till att äta alla mål hemma... *suckar* Definitivt slut på semestern alltså. Fast vi har fortfarande över 1 månad kvar på sommarlovet. Barnens skola börjar först i mitten av september. Vi hade tänkt göra en resa i södra Marocko nu i sommar, nu när maken var här, men tyvärr dök en del problem upp som har gjort oss tvugna att tillbringa semestern på hemmaplan. Jag tror vi får satsa på att upptäcka Ceuta och Tánger istället. Det är ju inte fy skam det heller.*s* Det gäller bara att stiga upp tidigt på morgonen och sticka iväg på dagsutflykter.

Det är varmt nu och ännu varmare blir det nästa månad. Sedan vänder det och i mitten av september börjar det bli svalare igen. Just nu känner jag mej såå slö! Skulle jag lägga mej ner skulle jag säkert somna, men nu är det inte tid för siesta för klockan är redan 19. A är på väg till TV-affären för att få digitalboxen inställd på dom betalkanaler vi vill se. För 30 DH kan man låsa upp en massa kanaler och så ser vi dom gratis i några månader. När dom kodar om kanalerna om några månader bär vi ner boxen till affären igen. TV-tittande Morocco style. *s*

Nästa vecka ska vi åka upp till Ceuta och beställa barnens skolböcker så vi har dom i god tid till skolan börjar. Det är mycket som ska köpas till skolan börjar. Stackars barn! Första skoldagen går dom dubbelvikta under sina överfulla ryggsäckar, för då ska dom ta med sej alla böcker, anteckningsblock, skrivpapper, pennor, linjaler, kritor, tuschpenor och allt annat som står på deras materiallistor. B ska ha med sej en flöjt, för i 3:an lär dom sej att spela blockflöjt. Och så ska han välja främmande språk - franska eller engelska. Han har redan besämt sej för franska och går inte att rubba. Nåja, engelskan kan jag hjälpa honom med, så det kommer han att lära sej i vilket fall som helst.

Nu håller jag på att smälta bort! Det är säkert runt 30 grader här inne i sovrummet just nu.... Jag ska gå upp på taket och hämta ner tvätten, där fläktar det lite grann och är riktigt skönt att vara! Och så luktar det så gott av alla mina plantor: salvia, basilika, gräslök, libbsticka, timjan, dill och smultron. Äntligen, äntligen, äntligen blommar mina smultronplantor, efter över 1 år.... Så håll tummarna för att vi åtminstone får ett varsitt smultron i år... *s* Och förhoppningsvis blir skörden större nästa år....

Inga kommentarer: