torsdag, juli 13, 2006

Har fått en mp3-spelare!

Min man har precis gett mej sin mp3-spelare! Hurra! Jag har länge velat ha en sån, för jag tycker att dom verkar va så smarta. Och så väger dom ju knappt nått heller... Nu gäller det bara att jag klurar ut hur den funkar. *s* Jag är ju inte direkt världens mest tekniska person.

Jag har i alla fall lyckats klura ut hur jag fyller minnet med musik, så just nu lyssnar jag på "Barbi superestar" med en av mina favoritsångare - Joaquín Sabina. Wow! Vilket ljud!!! Om ni aldrig lyssnat på Sabina och är nyfikna så är det här hans officiella hemsida: http://www.jsabina.com/ För er som förstår spanska och gillar spansk musik måste ni bara lyssna på Sabina, för han är helt klart en av Spaniens viktigaste musiker. Han har hållit på länge nu och jag tror inte att spansk musik skulle se ut som den gör utan Sabina och en del andra musiker som banat väg för dagens musiker.

Jag upptäckte Sabina i mitten på 80-talet och har varit en total fan sedan dess. Jag upplevde ju 80-talets "movida" på plats i Granada, som är en viktig universitetsstad, så trots att det är en rätt liten stad så hade vi stenkoll på allt som hände på musikscenerna runt om i landet. Flera av mina kompisar var musiker (min A har varit med i en grupp och åkt på turné och spelat in några skivor) så musik var och är en viktig del av mitt liv. I mina studentlägenheter hade vi ofta improviserade konserter när kompisarna kom över och jammade ihop. Det blev en salig blandning av flamenco, arabisk pop, blues, punk och hårdrock. Jag gillar nästan all spansk musik, allt ifrån flamenco till spansk 80-tals punk och 70-talets politiska sånger. Men mina favoriter är alltså Sabina och El Último de la Fila/Manolo García.

Det är kul att många 80-talsgrupper har gett ut samlingsskivor nu. 80-talet verkar vara inne igen. Synd att nästan alla mina gamla kassettband från 80-talet har försvunnit, dom hade varit guld värda nu. Ana Torroja från Mecano ska spela i Ceuta nu i juli. Ana Belén och Victor Manuel spelar också i Ceuta och det är jättetrisst att jag inte kan gå på den konserten, för dom är helt klart några av Spaniens bästa musiker. Dessutom brukar dom alltid ha med sej så bra gästartister. Sabina har spelat in flera låtar tillsammans med Ana och Victor. I går kväll hörde jag en ny version av en gammal hit av Danza Invisible. Jag fick gåshud! Sååå mycket minnen... Och jag har kommit på mej med att nynna på en annan gammal goding i några dagar nu - "El calor del amor en un bar" av Gabinete Caligari. Jag tror jag måste leta upp någon online radiostation som sänder spansk 80-talsmusik, jag tror det skulle ge en energikick. *s*

3 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Jag älskar Sabina! En sann poet, nästan mer poet och tänkare än musiker ibland, tycker jag.
Min absoluta favorit är "Así estoy yo sin tí"
Kul med Mp3-spelare!!

Anonym sa...

Kul med mp3-spelare, Nejma! och härligt att ni fixar så mycket hemma!

Kram,
AnnaSv

Anonym sa...

Hej!

Jag vill fråga dig en sak.

För tillfället gör jag en cykelresa för välgörenhet, resan har tagit mig från Stockholm till Hannover i Tyskland och ska sluta i Kap Agulhas, Sydafrika.

Jag tänkte fråga er om ni möjligtvis skulle kunna tänka er och lägga upp en länk/banner till projektets webbplats?


Jag vore hemskt tacksam om ni skulle vilja hjälpa mig att göra denna värld till en bättre plats för våra nästkommande.

Vänligen

/Andreas Narfström

Mobiltelefon: 0707-486486
Email: andreas@narfstrom.se
Projektets webbplats: http://www.africabybike.se
Min resedagbok: http://www.narfstrom.se