måndag, juli 31, 2006

Veckans glädjeämnen

Jag hittade en utmaning hos Sockergrynet (http://www.sockergrynet.se) :
För några veckor sedan startade jag en utmaning, som handlade om att sätta sig ner och fundera på över livets så ting. De som verkligen gör livet, som gör en glad och lycklig och som man ofta tar för givet. Tycker det är bra att fundera över just dem, dels för att man bli glad av det och för att man ska tänka efter vad man egentligen har.

Jag tycker att det är en toppenutmaning och jag tänker försöka haka på. För det är sällan man tar sej tid att stanna upp och tänka igenom vad det är som är viktigt i ens liv EGENTLIGEN. Jag försöker göra det lite ibland, speciellt när jag mediterar, för jag tycker att det är så lätt att tappa perspektivet. Så okey, pengarna räcker inte till att köpa den där senaste modeklänningen för 3000 spänn - men jag har hela och rena kläder på mej varje dag, det är inte så illa det heller. Det känns inte som någon bra idé att bryta ihop bara för att man inte kan unna sej allt man ser, men visst är det lätt att bli deppad när man ser hur bra andra verkar ha det. Jag menar, visst får man lätt intrycker att att dom rika, vackra, kända lever så mycket bättre liv? Dom går ju alltid omkring med ett stort leende på läpparna och verkar inte behöva bekymra sej varken om att betala räkningar, laga middag fast man är så trött att man håller på att somna stående, stressa till dagis/skolan i tid för att hämta barnen eler nått annat som hör vardagen till. Fast mycket av deras glittriga liv är bara en fasad, dom kan ju ha det precis lika jobbigt som vi andra, fast på ett annat sätt. Så det bästa vore ju om man kunde låta bli att jämföra sej med andra och istället försöka vara nöjda med våra egna liv.

Här kommer min Top 5-lista för veckan som gått:

1) Jag är tacksam för att vi alla har fått vara friska, utom B som hade lite feber i fredags.

2) Jag är tacksam för att mina barn är så roliga och lättsamma att umgås med. Vi står varandra väldigt nära och jag hoppas att vi skapat en bra grund för deras tonårstid. Inga större diskutioner den här veckan.

3) Jag är tacksam över att min man precis har varit här.

4) Jag är tacksam över att mina växter frodas, så jag har tillgång till färska örter till matlagningen.

5) Jag är tacksam över att vår utflykt till Ceuta blev bra och vi alla fick en väldigt rolig dag, trots att vi var och vinkade av pappa.

Jag hoppas att det blir bra flyt även i nästa vecka. Som det ser ut just nu kommer en kompis hit på tisdag och sover över. Möjligtvis följer vi med henne till Tangier på onsdag och på torsdag åker vi nog till Ceuta. Fredag tillbringar vi nog på stranden. Det verkar bli en rolig och aktiv vecka. Det ser jag fram emot!

1 kommentar:

Brazilian Linda sa...

Precis så där tänker jag med! Jag gnäller ofta över kläder ocksådär, men det är bara pga det faktum att jag verkligen behöver kläder jsut nu :) Annars så försöker jag uppskatta det goda i livet, jag skrev om det för nån månad sen i bloggen. Man väljer liksom själv vilken sida man vaknar upp på och vad man gör utav dagen. Härom dagen blev ajg jättearg och upprörd över en kvinna som inte vill betala mig ordentligt för hennes dotters eng lektioner, mitt upp i allt så kommer min 2,5årige son och vill dansa till brasiliansk dansbandsmusik! Så vi dansade runt här hemma hela familjen och jag försökte verkligen tänka hur lyckligt lottad jag är som har en så underbar familj.
Men ibland är det svårt :) Hoppas ni haft det bra nu hela familjen samlad!
massor av kramar!/L